Hlavní obsah

Aero ukázalo nástupce L-159, nový striker cílí hlavně na USA

Londýn/Praha

Výrobce letecké techniky Aero Vodochody představil na aerosalonu ve Farnborough u Londýna nový bitevník nesoucí název F/A-259 Striker. Na víceúčelovém letounu pro blízkou leteckou podporu, protipovstalecké operace a pohraniční hlídkování spolupracuje Aero s izraelskou společností Israel Aerospace Industries (IAI), uvedla ve středu firma.

Foto: Aero Vodochody

Nový bitevní letoun F/A-259 Striker

Článek

F/A-259 Striker je založen na platformě staršího stroje L-159 Alca. Letoun bude využívat nejmodernější avioniku a technologie letadlových systémů. „Díky výhodám křídla s integrovanou nádrží má letoun F/A-259 Striker vynikající výkonové charakteristiky, velkou manévrovatelnost a velký akční rádius,” uvádí výrobce.

„V současné době národní letectva hledají řešení, jakým způsobem je možné plnit velkou paletu misí cenově dostupným způsobem a jak zároveň udržet vysokou bezpečnost letounu a jeho posádky,” poznamenal směrem k novince prezident a výkonný ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Foto: Aero Vodochody

Zástupci společnosti Aero Vodochody představili v rámci aerosalonu ve Farnborough u Londýna novinku F/A-259 Striker

Právě nové strikery podle něj splňují svými vlastnostmi potřeby leteckých sil po celém světě. Své naděje upíná zejména k americkému letectvu, které už skrze firmu Draken International v roce 2014 odkoupilo od české armády část nevyužívaných strojů L-159 Alca. Využívá je jako cvičné cíle při výcviku armádních pilotů.

Podzvukový bitevní letoun

Stejně jako alca zůstává i F/A-259 podzvukovým letounem. Jeho maximální rychlost se zvýší jen minimálně, a to z 936 km/h uváděných výrobcem u předchůdce na asi 980 km/h, které u novinky uvádějí odborné weby o letecké technice. Sám výrobce přesné parametry ve své prezentaci neuvedl.

Výhodou letounu zůstává i fakt, že je schopen operovat z nezpevněných přistávacích ploch, což je ceněná vlastnost u alek.

F/A-259 má sedm závěsníků pro kombinaci zbraní, palivových nádrží a dalšího vybavení pro mise. Jako volitelné rozšíření je možné letoun vybavit radarem AESA a zaměřovacím systémem integrovaným do helmy pilota. Dalším volitelným doplňkem je tankování paliva za letu, což zvyšuje akční rádius a prodlužuje dobu, kterou je letoun schopen strávit ve vzduchu.

„Vyspělá avionika 4. generace pro stíhací letoun F/A-259 Striker má koncepci otevřené architektury, která umožňuje budoucí aktualizace na základě požadavků zákazníka a použití Real Time Data Link, který zvýší přehled pilota o bojové situaci. Vyspělý digitální kokpit je vybaven dvěma velkými multifunkčními displeji, elektronickým systémem letových přístrojů a dalšími funkcemi,” uvedla firma.

Spolupráce s Izraelci od dubna

Dohodu o spolupráci uzavřelo Aero Vodochody s IAI v dubnu, nové letouny budou společně nabízet zákazníkům. Český výrobce se s izraelskou firmou dohodl na integraci nové a bojem prověřené avioniky a dalších technických řešení.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

Související témata:

Výběr článků

Načítám