Článek
Stroj ve vzduchu doprovázel dvoumístný letoun L-159 Alca a L-29 Delfín, který stál na začátku úspěchů československého leteckého průmyslu v oblasti cvičných letadel.
Předváděcího letu se v Odoleně Vodě účastnili uživatelé cvičných letadel L-39 Albatros z dvanácti zemí. Byli mezi nimi piloti z Estonska, Tuniska, několika arabských států, ale i z Vietnamu.
Stroj ve vzduchu naznačil své možnosti, testovací pilot s ním provedl kromě efektních nízkých průletů i několik výkrutů a ukázal ho i v letu na zádech.
„Dokázal by toho ještě víc, zatím jsme omezeni v manévrech, které s ním můžeme provádět,“ naznačil Novinkám možnosti stroje testovací pilot.
Ocenil také úspornost digitálně řízeného motoru, i když přiznal, že není tak výkonný jako DV-2 použitý v L-59 Super Albatrosu.
Demonstrátor L-39CW je už vybaven moderní avionikou a pilotnímu prostoru dominují displeje, takže by piloti z albatrosu nové generace mohli snadno přecházet na moderní nadzvukové proudové stroje.
L-39CW má ještě křídla zakončená typickými vřeteny, ve kterých se nese palivo, zatímco nový stroj by už měl mít nádrže v křídlech.
První L-39 NG by měl vzlétnout v roce 2018. Odhadované náklady na vývoj činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol.
„Naše účast je padesátiprocentní,“ řekl Novinkám ředitel firmy Michal Hon. „Ale náš vklad vidím ve financích, i ve využití našich kontaktů, máme aktivity po celém světě,“ dodal k možnostem prodeje stroje.
„Česká exportní banka je připravena podpořit vývoj i samotný export,“ řekl před účastníky 1. konference uživatelů cvičných letadel L-39 Albatros generální ředitel banky Karel Bureš. Mělo by jít o podporu v řádech stamiliónů korun ve chvíli, kdy se objeví reálný zájem zákazníků.
Jak ale řekl generální ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo: „Prioritou není L-39NG. V současné době se soustředíme na stávající flotilu L-39.“
U šedesáti uživatelů z 45 zemí dosud létá na 700 albatrosů z 3000 vyrobených. L-39 je nejrozšířenějším proudovým cvičným letounem na světě. Firma se teď chce víc orientovat na současné provozovatele a napravit to, že tyto zákazníky trochu opomíjela.
„Naneštěstí jsme nevěnovali dostatečnou pozornost provozovaným letounům. Strategií Aera Vodochody je teď spolupráce se stávajícími uživateli a také to, aby měli co nejširší podporu v logistice a údržbě,“ dodal Giordo.
Proto také Aero Vodochody s Omnipolem uspořádalo vůbec první setkání uživatelů těchto strojů, z nichž první sjel z výrobní linky před 45 lety. Aero nabídne i možnost modernizace stávajících letounů včetně zabudování nové avioniky a motoru.
Bývalý velitel českého letectva generál Libor Štefánik upřesnil, že nepůjde jen o servis. Za klíčové považuje ustavení skupiny uživatelů strojů L-39 a jejich společný projekt pro výcvik.
„Nechceme budovat projekt na zelené louce, je tu LOM Praha a Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. Pokud do toho půjdeme společně, ušetříme značné prostředky,” nastínil plány Štefánik. „V to projektu (výcviku) hraje jednu z hlavních rolí L-39NG,“ dodal.