Hlavní obsah

AdBlue pro diesely brutálně zdražil a rychle mizí z pump. Auta se bez něj nerozjedou

Martin Procházka, Právo, Martin Procházka

O kapalinu AdBlue, kterou potřebuje k provozu velká část kamionů a některá dieselová auta, je v posledních týdnech mimořádný zájem. Při současných vysokých cenách zemního plynu, který je základní vstupní surovinou při výrobě AdBlue, se totiž producentům nevyplatí vyrábět a šíří se obavy z nedostatku.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Podle prezidenta Česmadu Bohemia Josefa Melzera ceny AdBlue v posledních týdnech dramaticky rostou. „Za poslední tři týdny se cena složky AdBlue zvedla o 300 procent,“ řekl Právu Melzer. Firmy i jednotlivci navíc v obavách z nedostatku složky, bez níž by jejich vozy byly nepojízdné, nakupují do zásoby.

Za poslední tři týdny se cena složky AdBlue zvedla o 300 procent
Josef Melzer, Česmad Bohemia

Karel Hanzelka, mluvčí skupiny Agrofert, která vlastní i jednoho z největších producentů AdBlue, slovenské Duslo Šaľa, řekl ČTK, že situace je kritická v celé Evropě.

„Chemické továrny napříč Evropou, které používají zemní plyn jako vstupní výrobní surovinu, odstavují nebo omezují výrobu, protože výroba jakýchkoli produktů ze zemního plynu je nyní nerentabilní. To dopadá i na produkci AdBlue,“ sdělil Hanzelka.

Prodává se o polovinu více

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) proto vznikl speciální tým složený ze zástupců ministerstva průmyslu a obchodu, dopravy, Správy státních hmotných rezerv (SSHR), Svazu chemického průmyslu, Čepra a Česmadu Bohemia. Ten teď analyzuje nejen příčiny, ale i kapacity evropských výrobců a současně i kapacity dopravců.

Nedostatek AdBlue ohrožuje provoz většiny kamionů

Ekonomika

„Zatím to podle všech indicií není způsobeno zásadnějším snížením produkčních schopností, ale nervozitou na trhu mezi spotřebiteli, firmami a dopravci, a tedy vysokou poptávkou,“ řekl Právu Havlíček. Denně se podle jeho slov za normální situace prodává 300 tisíc litrů AdBlue, avšak v současnosti to je 400 až 450 tisíc litrů.

„Trh na to nebyl připraven. Nedochází k fatálním výpadkům, ale k občasným ano. Distributoři, kteří to musejí převážet ve speciálních cisternách, nestíhají všude zavážet,“ dodal.

Stát podle něho hodlá nakoupit AdBlue do rezerv pro složky státu. „Chceme mít určitou míru jistoty a podle našeho názoru by se státní hmotné rezervy měly doplnit o AdBlue, ale pouze pro integrovaný záchranný systém. Měl by tam být pro hasiče, záchrannou službu a policii,“ dodal Havlíček. SSHR už podle něj dostaly pokyn k přípravě výběrového řízení.

Silniční dopravci zdraží až o čtvrtinu

Domácí

Mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula Právu řekl, že dodavatelé členům asociace zatím garantují, že splní smluvní závazky.

„Někdy může mít logistika jednodenní zpoždění, když třeba tradičně doplňuje zásoby u čerpacích stanic ve středu, ale ony dojdou už v úterý,“ dodal.

Meziroční nárůst prodejů AdBlue je u asi 1300 pump spadajících pod ČAPPO 135 procent. Nesouvisí ale jen s pocovidovým růstem prodeje motorové nafty, nýbrž i s modernizací a obměnou vozového parku nákladních i osobních dieselů s technologii selektivní katalytické redukce podle emisní normy Euro 5 a Euro 6.

Kamioňák nad zlato. Nedostatek řidičů řeší celá Evropa, v Česku jich chybí 20 tisíc

Evropa

Podle Louly se to týká třeba všech nových turbodieselů Volkswagenu, vybraných motorů Audi, Citroen a Peugeot i Škody Auto.

Co je AdBlue
Vodný roztok močoviny, který se skládá ze 32,5 % z technicky čisté močoviny a ze 67,5 % z demineralizované vody. Vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv a snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech.
Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což zabraňuje obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě je u současných dieselových osobních aut v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.

Výběr článků

Načítám