Článek
Letošní ročník ankety ovlivnila podle organizátorů koronavirová epidemie, která přinesla také řadu těžko pochopitelných administrativních opatření. Polovina letošních nominací se proto vztahovala právě k nařízením přijatým v této souvislosti.
Podnikatele nejvíce udivila novela zákona, která definovala tři různé úrovně daně na pivo stanovené podle toho, kde klient nápoj vypije. V hospodě je pivo zdaněné deseti procenty. Když si ho ale koupí u stánku, zaplatí daň 21 procent. Nealkoholické pivo je zdaněné 15 procenty.
„Nedejbože, když se někdo rozhodne, že si nechá natočit do džbánku s sebou,“ poznamenal Jan Květ ze společnosti Vodafone, která je partnerem soutěže.
Podle únorového vyjádření ministryně Aleny Schillerové (za ANO) si přitom již v květnu na tři sazby DPH nikdo neměl vzpomenout. „Vůbec nepochybuji o tom, že prvního května si na jednu manipulativní tabulku a na fake news o třech sazbách na pivo nikdo už ani nevzpomene,“ věštila tehdy.
„Z ohlasů provozovatelů restaurací víme, že snížení daní přivítali a že jim aplikací desetiprocentní sazby DPH na čepované pivo žádný provozní problém opravdu nevznikl,” reagovalo nyní ministerstvo financí na výsledky ankety. Rozdíl mezi čepovaným pivem v restauraci a lahvovým pivem s sebou je podle něj pro hostinského naprosto jasný.
Anketa je součástí podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a Moneta Živnostník roku. Absurdita roku má za cíl upozornit na zbytečné a často nesmyslné administrativní povinnosti a nařízení, které úřady ukládají podnikatelům. Loni Absurditou roku zvolili podnikatelé exekuce na mzdy zaměstnanců.
Za dobu existence anketa upozornila na existenci řady absurdních zákonů a vyhlášek, jež byly následně v reakci zrušeny. Jednalo se například o povinnost vést evidenci o kontrolách na zdravotní nezávadnost, i když tuto evidenci mají povinnost vést kontrolní úřady, případně vládní nařízení určující firmám, kdy mají vymalovat, a vyhlášku ukládající fyzioterapeutům mít ve své ordinaci velké zrcadlo.
Sazby DPH na pivo |
---|
„Do snížené sazby DPH 10 % bude nově od 1. května spadat položka 'stravovací služba a podávání nápojů včetně točeného piva'. Pokud tak zákazník v rámci 'restauračních služeb' požívá točené pivo, nealko pivo, limonádu apod., všechny tyto položky budou nově v sazbě 10 %. Stále přitom platí, že musí být naplněna podstata restaurační služby, u níž existuje přidaná hodnota, jako je například obsluha, posezení, klimatizace, využití WC, úklid sklenice, její umytí a další rysy typické pro restaurační služby, které je povyšují nad pouhé 'dodání zboží'. Právě a jedině u restauračních služeb umožňuje harmonizovaná evropská úprava aplikovat sníženou sazbu DPH u prodeje alkoholických nápojů. Prodej točeného piva do plastového kelímku u stánku v rámci sportovní či kulturní akce byl a i po novele zákona dále bude považován za 'dodání zboží', neboť u takového stánku nedochází k převažujícímu naplnění rysů restaurační služby (je to srovnatelné s dodáním zmrzliny v kornoutu).” |
Zdroj: Ministerstvo financí |