Článek
Jednání výboru se zúčastnil i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který se zvýšením rychlostního limitu zásadně nesouhlasí. Jak prohlásil, bylo by to velké riziko.
„Dálnice jsou v ČR konstruovány na 130 kilometrů v hodině. Při vyšší rychlosti nebudou splněny rozhledové podmínky pro bezpečné zastavení auta v případě nouze v odstavném pruhu,“ argumentoval Ťok.
Většina členů ústavně-právního výboru však jeho obavy nesdílela a zvýšení rychlosti naopak podporuje. Vážné výhrady měl ovšem výbor k jinému ustanovení novely, které dává policii právo veta v případě dopravních staveb, jež by mohly ovlivnit bezpečnost silničního provozu. Proto doporučil, aby byla předloha Sněmovně vrácena.
Plénum Senátu novelu projedná 17. června a je pravděpodobné, že doporučení ústavně-právního výboru vyslyší.
Sněmovna by musela hlasovat znovu
V tom případě bude muset Sněmovna o novele hlasovat znovu. Prezident Miloš Zeman se dal navíc slyšet, že ji v případě schválení v nynější podobě nepodepíše, protože se zvýšením rychlosti nesouhlasí. [celá zpráva]
Jak už Právo informovalo, touto novelou mají být téměř všechny rychlostní silnice v lednu příštího roku přejmenovány na dálnice. Dálniční síti ČR by tak automaticky přibylo přes 300 kilometrů.
Kromě administrativního rozšíření dálniční sítě se má také na 24 silnicích první třídy zvýšit rychlostní limit z dnešních devadesáti na 110 km/h.
Týkalo by se to ovšem pouze 150 kilometrů z celkových 6500 km jedniček.