Článek
Takové navýšení totiž vyvolá podle ředitelů neshody ve sborovnách. „Přála bych si, aby mladí učitelé brali 20 tisíc korun. Ale zároveň aby rozhodnutí trojkoalice nebylo diskriminační vůči pedagogům s dlouholetou praxí, kteří na takový plat nedosáhnou třeba ani po 18 letech,“ sdělila Právu Barbora Paskonková, ředitelka ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Hrubý nástupní plat učitele základní školy, který je často zařazen do 11. platové třídy, činí v současné době kolem 13 tisíc korun. Po 27 letech dosahuje tarif běžně 23 200 korun bez příplatků a odměn.
Paskonková podotkla, že ve všech sborovnách jsou dnes dámské kolektivy. „Určitě si dokážete představit, jakou nevraživost toto rozhodnutí vyvolá,“ doplnila. A upozornila, že mladí budou mít zase strach, že zestárnou, a pak už na vyšší mzdu nedosáhnou.
Věci veřejné ale chtějí tuto ránu zhojit. „S rokem 2012 přijde nový státní záměr. Například plánované srovnávací zkoušky na základních školách. S tím přijdou do školství další peníze, které zvýší platy i ostatním pedagogům,“ řekl Právu Josef Dobeš z Věcí veřejných, které navýšení nástupních platů uvnitř trojkoalice prosadily.
Jak dlouho je kantor „začínající“?
V podobném duchu jako Paskonková reagovali i další oslovení ředitelé. „To řevnivost určitě způsobí. Nás se to ale netýká, neboť nemáme žádné začínající učitele. Máme pouze mladé kantory, kteří u nás učí třeba 1,5 či dva roky,“ uvedl pro Právo Jiří Šimek, ředitel ZŠ Habrmanova v Hradci Králové.
Míní, že by se muselo definovat, jak dlouho je učitel začínající. Zda tři měsíce, půl roku, rok. A kdo to je. Jestli třeba také ekonom, který se po deseti letech praxe v účetní firmě rozhodne učit na obchodní akademii.
Petr Nečas bez upřesnění prohlásil, že 2,1 miliardy budou použity v příštím roce na nástupní platy „začínajících mladých učitelů“. Nic víc.
Tápe i ministerstvo
Na otázku, kdo je to vlastně „začínající učitel“ nedokázalo odpovědět ani ministerstvo školství. „Definici musí nastavit až náměstek příštího ministra,“ řekla Právu mluvčí Kateřina Böhmová.
Dobeš ji doplnil: „Půjde o peníze vázané na mladé učitele. Vedeme velkou debatu, zdali je dát do nenárokových složek, protože jinak by se muselo hýbat s tarify.“ A v tom může být zádrhel. Tarify jsou zaručené, kdežto prémie nikoliv.