Článek
Novelu zákona předložila do Sněmovny ministryně financí Alena Schillerová (ANO).
Nově by v zákoně měla být možnost pro zákazníky odstoupit od smlouvy do dvou hodin, tedy do dvou hodin se vrátit do směnárny a dostat své peníze zpět. U výměny v automatu by to mělo být až do tří pracovních dnů. Pokud bude mít směnárna zavřeno, bude mít zákazník podle Schillerové možnost odstoupit od transakce až do půl roku. Opatření se však kvůli možným spekulacím má vztahovat jen na částky do 1000 eur.
Norma také stanovuje, že klienti musí být o svém novém právu o odstoupení od smlouvy informováni jak na kurzovním lístku, tak na dokladu o provedení směny. Zároveň omezuje právo požadovat poplatek za provedení směnárenského obchodu. Bude moci být zohledněn pouze ve výši směnného kurzu.
Se stejnou předlohou už v únoru přišlo hnutí STAN. Návrh však byl hlasy SPD a ANO zamítnut s tím, že vláda připravuje vlastní komplexní legislativní úpravu. Ta ale přichází s podobnými úpravami.
Ten zákon už tady mohl být dávno a dnes slavíme pět měsíců od chvíle, kdy Sněmovna zamítla návrh, který řešil to samé. Doufám, že tento projde jednáním co nejrychleji.
„Ten zákon už tady mohl být dávno a dnes slavíme pět měsíců od chvíle, kdy Sněmovna zamítla návrh, který řešil to samé. Doufám, že tento projde jednáním co nejrychleji,” řekl na plénu předseda poslanců STAN Jan Farský.
Zákon by mohl platit už před Vánoci
Na problém podvodných směnáren během roku aktivně upozorňovali i Piráti, kteří si pochvalují především možnost odstoupení od smlouvy. Zároveň prosazují, aby novela byla schválena ve zrychleném řízení a zákon vešel v platnost již před zimní turistickou sezónou. I to poslanci ve středu podpořili.
„Odstoupení od smlouvy je klíčový prvek. Ve chvíli, kdy turista udělá ve směnárně obchod a zjistí, že nedostal tolik peněz, kolik očekával, tak současně obdrží i účtenku, na které má informace, že může obchod stornovat, dostat peníze zpět a vyměnit si je jinde,” uvedl poslanec Pirátů Mikuláš Ferjenčík.
Opatření navrhla loni Česká národní banka, která na činnost směnáren dohlíží. Česká národní banka ve své zprávě o dohledu nad finančním trhem uvedla, že za loňský obdržela téměř 300 stížností, zatímco o rok dřív jich bylo 172.
Klienti si v převážné většině stěžovali na záměnu nabízené výhodnější nabídky s kurzovním lístkem. Nárůst počtu podání vysvětluje ČNB tím, že je víc směnáren, které takové postupy provozují.