Článek
Hejtman kraje Evžen Tošenovský (ODS) několik dnů po neštěstí řekl, že se kloní k variantě, aby smlouvu s ODS-Dopravními stavbami Ostrava vypověděli. "Každopádně by bylo lépe, kdyby to dělala jiná firma, ale je to pouze můj názor,“ uvedl Tošenovský. Moravskoslezskému kraji most patří.
Ve středu však náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša (KDU-ČSL) po jednání rady oznámil, že most přece jen dokončí Dopravní stavby Ostrava. "Rada rozhodla, že generální opravu mostu ve Studénce dokončí dosavadní smluvní partner ODS - Dopravní stavby Ostrava, a to za maximálních bezpečnostních opatření,“ řekl Lukša.
Podle informací Práva byla na jednání radních velmi bouřlivá diskuse. Výsledek hlasování o tom, kdo most dostaví, nebyl jednoznačný.
Náklady budou vyšší
Podle Lukši budou náklady na výstavbu nového mostu po zřícení původní konstrukce zřejmě mnohem vyšší. "Nicméně kraj zaplatí za opravu pouze částku, která byla vysoutěžena, ani o korunu více,“ prohlásil Lukša. Firma ODS opravovala most za částku 26 miliónů korun.
Na otázky novinářů, jak bude zajištěna bezpečnost a jestli se na stavbě mostu bude znovu podílet jako subdodavatel firma Bögl a Krýsl, jejíž dva inženýři byli kvůli pádu obviněni, odmítl Lukša odpovědět. "Více podrobností bude uvedeno ve čtvrtečním podrobné tiskové zprávě,“ dodal pouze.
Podle informací Práva sehrál důležitou roli v rozhodnutí radních kraje nechat zakázku ODS termín jejího dokončení. Pokud by totiž měla most dostavět jiná firma, stavba by se výrazně protáhla. Kraj by musel například vyhlásit nové výběrové řízení a zajistit nový projekt.
Není prý důvod pro nové stavební povolení
Současné stavební povolení by podle tajemníka bílovecké radnice Rostislava Musily mohlo platit i na stavbu nového mostu. "Obecně lze říci, že když se firma bude řídit stávajícím stavebním povolením, není důvod, aby se kvůli stavbě nového mostu vydávalo nové stavební povolení,“ uvedl. Doplnil, že nové povolení by bylo zapotřebí, kdyby se například měnily rozměry budoucího mostu.
Severomoravská policie obvinila kvůli nehodě dva inženýry česko-německé stavební společnosti Bögl a Krýsl, Oldřicha Magnuska a Zdeňka Malého týden po nehodě. Podle kriminalistů věděli o špatné statice mostu a přesto ho dostatečně nezabezpečili. Kdyby dodrželi předpisy, mohlo se tragédii předejít. Oběma hrozí v případě prokázání viny až desetiletý trest vězení.