Článek
Po cestářích se marně domáhal odškodnění, když tvrdil, že kritické místo nebylo řádně označeno.
Až nyní se ho zastal plzeňský okresní soud a rozhodl, že odpovědnost za škodu jako následek nehody nese správce komunikace, tedy Správa a údržba silnic. Její výši bude soud posuzovat později.
Ke karambolu došlo na silnici třetí třídy pří výjezdu z obce Chodov směrem na Pec v domažlickém okrese. Na tehdy zcela nové asfaltce se u vodovodní přípojky vytvořily dvě propadliny hluboké okolo sedmi centimetrů. Do nich cyklista najel a už nedokázal kolo ukočírovat.
Cyklista na elektrokole si při pádu prorazil lebku
„Místo, kde se v silnici nacházely oba dolíky, nebylo viditelné. Takovou překážku jsem nemohl na novém silničním povrchu předvídat. Rovněž tam chybělo dopravní značení, které by na možnost nerovnosti na vozovce upozorňovalo. Nehodě jsem tedy nemohl nijak zabránit ani ji předvídat,“ stojí v žalobě, kterou se cyklista domáhá po cestářích finanční satisfakci ve výši 190 tisíc korun.
Částka zahrnuje náhradu škody za zničené kolo a oblečení, dále bolestné, výdaje na ošetření a ztrátu výdělku v průběhu několikatýdenní pracovní neschopnosti.
„Dospěl jsem k názoru, že odpovědnost za škodu ze strany žalované je dána. Soud bude dál řešit už jen otázku výše vzneseného nároku. Za tímto účelem nechám vypracovat znalecký posudek,“ uvedl samosoudce Jiří Buček.
„Propadliny splývaly s terénem“
Ze samotné nehody si toho Ondřej Š. moc nepamatuje. „Jel jsem maximálně dvacítkou. Pak už si jen vzpomínám na to, že jsem se probral na zemi a nějaká paní mě přikrývala dekou,“ citoval soudce jeho výpověď z úředního záznamu na policii.
Jako svědkyně u soudu vypovídala jedna z obyvatelek Chodova, která zraněnému cyklistovi poskytovala první pomoc. „Pán byl ošklivě pomlácený. Měl zakrvácený obličej, ruce i nohy. Přední zuby měl pryč a brada se mu celá odchlipovala. Nevypadalo to vůbec hezky. Strašně se třásl a mluvil z cesty,“ uvedla svědkyně s tím, že cyklistu odvedla na krajnici, kde se ho snažila ošetřit do příjezdu záchranky.
Posázaví má být protkané cyklostezkami
Žena také potvrdila, že propadliny byly přímo uprostřed pravého jízdního pruhu pět metrů široké silničky. „Nebyly vůbec vidět, splývaly s terénem. Zahlédli byste je až na poslední chvíli, nebyla tam ani žádná značka, která by na ně upozornila. Jako místní jsme o nich věděli, tak jsme se jim vyhnuli,“ pokračovala svědkyně. Podle ní dolíky označili policisté sprejem až později.
Svědkyně upozornila také na to, že den před nehodou Ondřeje Š. se na stejném místě vybouralo dalších pět cyklistů. „Naštěstí se nikdo z nich vážně nezranil,“ řekla žena.
Z dalších důkazů vyplynulo, že správce komunikace o propadlinách věděl. Vedení obce jej tehdy na závadu upozorňovalo.