Článek
Rychlost posunu je šedesát centimetrů za dvě minuty. Denně stavbaři posunou konstrukci o dvanáct až patnáct metrů.
„Most je unikátní hned v několika směrech. Vyniká netradičním technickým řešením ocelové konstrukce, barevným odstínem zvoleným přesně podle amerického mostu Golden Gate Bridge v San Franciscu a také obloukem s výškou až dvacet metrů,“ přiblížil ředitel Správy Zlín Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek. Sytě červenou barvu zvolili silničáři s projektanty přesně v odstínu amerického mostu proto, aby se stal dominantou okolí. Řidiči se po mostě poprvé projedou koncem roku 2025.
Vysouvaný most u Napajedel má rozpětí 115 metrů a je tak druhou největší podobnou konstrukcí na Moravě. „Ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než sedmnáct set tun. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Netradiční technické řešení jsme zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě v této lokalitě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích,“ vysvětlil Chudárek s tím, že šlo silničářům také o zachování průjezdnosti lodní dopravy.
Konstrukce mostu překlene řeku Moravu třemi výsuny. První už má za sebou z podzimu loňského roku. Druhý a nejdelší chtějí mít silničáři hotový do konce prvního lednového týdne.
Poslední výsun čeká most v únoru
„Poslední třetí výsun plánujeme dokončit v únoru 2025. Na jaře pak osadíme konstrukci na ložiska a zahájíme montáž ocelového oblouku, na kterou využijeme dva velké mobilní jeřáby z obou břehů Moravy. Následně nás čekají práce na spřažené železobetonové desce. Ta bude jednotná pro celou šířku mostu a spotřebujeme na ni více než tisíc metrů krychlových betonu,“ přiblížil harmonogram prací hlavní stavbyvedoucí Ondřej Kubíček.
Součástí stavby je také protihluková stěna, která ochrání obytnou zástavbu Napajedel před hlukem z dálnice. „Most budujeme v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak z důvodu špatného stavu současného mostu na silnici I/55, ale také aby byl co nejdříve ukončen stav, kdy musí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice, kde se zejména v časech dopravních špiček tvoří kolony,“ doplnil šéf silničářů.
Východ Moravy protíná nová, dvacetikilometrová dálnice, otevřena bude do dvou týdnů
Z jedné strany se most napojí na obchvat Otrokovic na Zlínsku, který je součástí D55, na druhé straně se z něj bude dočasně sjíždět na silnici I/55. Stavbu navazujícího sedmikilometrového úseku dálnice D55 mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v příštím roce, dokončení předpokládá v roce 2029. Loni v prosinci silničáři zprovoznili 21 kilometrů dálnice D55 z Babic do Bzence na Hodonínsku.
Po kompletní dostavbě D55 v budoucnu propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude přes 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Celá by měla být hotová do roku 2033.