Hlavní obsah

Tunel pod Bílinou vyřeší přetíženou dopravu ve městě, stát má více než šest miliard

3:36
3:36

Poslechněte si tento článek

V plném proudu jsou přípravy dlouho plánované a řidiči toužebně vyhlížené stavby tunelu na trase silnice I/13 pod Bílinou na Teplicku. Průtah městem se třemi okružními křižovatkami vede nyní po povrchu, zejména v dopravní špičce však kapacitně nestačí. Tvoří se dlouhé kolony aut, ve kterých řidiči tráví i několik desítek minut.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Na průtahu Bílinou dochází často ke kumulaci dopravy a k tvorbě dlouhých kolon popojíždějících aut.

Článek

Odborníci provedli na začátku roku 85 průzkumných geologických vrtů, které zkoumaly podloží budoucího tunelu. „Průzkumné práce ke stavbě byly dokončeny a nyní probíhá jejich vyhodnocování,“ řekla Novinkám a Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Kamila Zahálková.

Závěry zkoumání budou důležité, aby zhotovitel v průběhu stavby nenarazil na nečekané problémy. „Průzkum ukáže, zda je možné postavit tunel tak, jak je aktuálně plánováno,“ doplnila Zahálková.

Bílina je dopravním „špuntem“ jinak kapacitně vyhovující silnice I/13, která spojuje podkrušnohorská města. Mezi Teplicemi a Chomutovem je vedena ve čtyřpruhovém uspořádání. V Bílině je však silnice dvou- až třípruhová se třemi kruhovými objezdy.

Foto: ŘSD

Odborníci provedli na začátku roku 85 průzkumných geologických vrtů, které zkoumaly podloží budoucího tunelu.

Dochází zde ke kumulaci dopravy z obou směrů a k tvorbě kolon popojíždějících aut. Netrpěliví řidiči pak hledají alternativní objízdné trasy, čímž se však problém přenáší do ulic města. „Často je to o nervy,“ řekl Novinkám a Právu motorista Pavel Navrátil z Teplic.

Městem projede podle ŘSD denně více než 16 tisíc vozidel, nákladní doprava z toho tvoří 19 procent. To znamená, že denně projede Bílinou téměř 3300 nákladních aut. Lze přitom předpokládat, že dopravní zátěž do budoucna poroste.

„Okružní křižovatky na průtahu dopravu velmi zdržují,“ připustil před časem ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba je podle něj velmi náročná. Připomněl, že dlouho trvalo, než se vybrala varianta, kudy obchvat města povede, a varianta kolem města se ukázala jako stavebně a ekonomicky náročná.

Centrální komise ministerstva dopravy v roce 2021 souhlasila s tím, že pod Bílinou povede téměř 1400 metrů dlouhý dvoutubusový tunel od vlakového nádraží po fotbalové hřiště u Kyselky.

„Získat potřebné pozemky a správní rozhodnutí ještě nějaký čas zabere,“ poznamenal Mátl.

Foto: ŘSD

Téměř 1400 metrů dlouhý tunel povede od vlakového nádraží po fotbalové hřiště u Kyselky.

ŘSD počítá s tím, že v roce 2026 pošle plány do prvního schvalování v rámci posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA), v roce 2031 chce začít stavět.

Podle aktuálních odhadů vyjde tunel na 6,3 miliardy korun. Stavět by se podle představ ŘSD měl metodou design & build, tedy že by vybraný zhotovitel stavbu nejprve vyprojektoval.

ŘSD chystá na silnici I/13 pro řidiče ještě jednu novinku. Mezi Bílinou a Mostem budou moci již od druhé poloviny letošního roku jezdit rychlostí až 110 kilometrů v hodině. Správce silnice zároveň jedná o zvýšení rychlosti i na dalších úsecích čtyřproudé podkrušnohorské magistrály z Chomutova do Teplic.

Výběr článků

Načítám