Článek
Rozsudek nařizuje provozovateli okruhu dodržovat hlukové limity stanovené hygienickou normou. Konkrétně hlukové hladiny u rodinného domu manželů Huličkových, kteří stojí za obžalobou, 55 decibelů ve všední dny a 50 decibelů o státních svátcích a nedělích s výjimkou závodů.
V praxi to znamená, že musí zrušit komerční jízdy na okruhu a také zastavit provoz v neděli a o státních svátcích.

Jiří Hulička (vlevo) s advokátem Václavem Láskou
„Autodrom byl zkolaudován s jasně stanovenými hlukovými limity, a to 60 decibelů v denní době při běžném provozu a 70 decibelů v době konání závodů. Tyto limity jsme brali jako závazné při pořízení autodromu v roce 2014. Rozhodnutí Krajského soudu v Ústí nad Labem tedy vnímám jako krok, který je zcela v rozporu s kolaudačním rozhodnutím a může nás značně poškodit,“ uvedl Zajíček.
Zároveň upozornil na podle něj paradoxní situaci, kdy na souběžné ulici Tvrzova, která je ještě blíže obydlené části, platí hlukový limit 68 decibelů. „Je to, jako byste koupili letiště a najednou vám z něj zakázali vzlétat,“ dodal Zajíček.
Soud se táhne od roku 2018
Manželé podali žalobu již v roce 2018. Soudy si ji však roky přehazovaly. Zatímco Okresní soud v Mostě ji už dvakrát zamítl, u odvolacího soudu manželé mezitím jednou uspěli. Krajský soud v březnu konstatoval, že Autodrom Most nepřiměřeně zasáhl do kvality života manželů a nadále je nesmí obtěžovat hlukem nad přiměřenou míru. Zároveň musí zaplatit náhradu na náklady řízení.

Na autodromu se během roku koná několik závodů.
Zástupci autodromu se podle Zajíčka snažili s protistranou hledat kompromis, který by umožnil fungování závodiště i zachování komfortu sousedů. „Byli jsme ochotni přistoupit na řadu omezení, nicméně protistrana trvala na takových podmínkách, které by de facto znamenaly konec autodromu v jeho současné podobě. Na to jsme nemohli přistoupit,“ připomněl majitel.
Závodní okruhy v Evropě jsou většinou spoluvlastněny či přímo vlastněny státem nebo krajem, které přispívají na to, aby se problémy s hlukem eliminovaly. Podpora státu je ale podle něj v případě Autodromu Most nedostatečná, a proto je nutné pronajímat areál komerčně.
„Jen díky komerčním jízdám dokážeme financovat nejen běžný provoz, ale také bezpečnostní vylepšení, údržbu dráhy a zejména pořádání prestižních závodů, které jsou velmi nákladné a musíme je dotovat,“ doplňuje Zajíček.

Na autodromu se během roku koná několik závodů.
„Pokud bude na autodromu pokračovat provoz jako dosud a budou překračovány limity, tak se budeme svých práv vymáhat exekučně,“ zdůraznil po vynesení rozsudku právní zástupce manželů Václav Láska. „Zvolíme společně s klienty, jak budeme měřit,“ dodal.
Verdikt se týká i centra bezpečné jízdy
Rozhodnutí soudu se podle Zajíčka nedotýká pouze závodního okruhu, ale také přilehlého polygonu – moderního centra bezpečné jízdy, které je využíváno pro výcvik řidičů i k tréninkům záchranných složek.

Rozsudek by mohl znemožnit využívání polygonu.
„Rozsudek by mohl znemožnit využívání polygonu, který má klíčový význam pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu a přípravu profesionálů v krizových situacích. Polygon není o rychlosti nebo závodění, je to místo, kde se lidé učí lépe řídit, zvládat smyk a celkově se připravovat na rizikové situace na silnici. Mohli bychom přijít o jediné takto vybavené centrum v regionu,“ upozornil Zajíček.