Článek
„Od středy 22. ledna začínají v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie,“ potvrdila Daniela Pedret, mluvčí společnosti Via Salis, která je provozovatelem dálnice.
Policejní hlídky nemusí nikde stát, vše probíhá automaticky díky nainstalované technice. Na měření upozorňují informační tabule na dálnici. Na necelých padesáti kilometrech nové části D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány radary. Měřit se bude vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.
„Na měření budou řidiči upozorněni tabulí. Jejich rychlost a registrační značka se objevovat nebudou,“ řekla Novinkám Pedret, podle níž se v hlídaném úseku objeví nápis „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit. Police zveřejnila seznam míst, kde jsou instalovány automatické měřiče.
Na trase nové D4 jsou také umístěny dvě vysokorychlostní váhy, ve směru z Prahy do Písku a naopak. Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou váhu, bude o tom vzápětí informován. Na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho registrační značka a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách.
„Od nynějška už mohou řidičům přicházet pokuty. Omezení jízd přetížených vozidel přitom představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice,“ doplnila Daniela Pedret.
Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. V různých intervalech se spouští i sankční režim, v němž jsou přepravcům za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány pokuty. Dálnici mají mezi sebe rozdělenou písecký a příbramský úřad, přičemž oba najaly úředníky, kteří agendu vyřizují.