Hlavní obsah

Tisk peněz, řidičáků i pasů se vyvede z metropole do malé obce za Prahu

3:21
3:21

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Středočeský kraj, Praha

Chystá se stěhování státní tiskárny cenin. Všechny české bankovky, pasy nebo řidičáky budou pocházet ze zatím nepříliš známé vesnice Drahelčice poblíž dálnice D5 jihozápadně od Prahy. Ve čtvrtek 18. září tady byla oficiálně zahájena stavba silničního obchvatu, který byl podmínkou obce pro stavbu nové tiskárny. A nejen to. Stavba obchvatu malé obce souvisí i s chystanou stavbou tunelu z Prahy do Berouna.

Foto: Petr Marek, Novinky

České bankovky

Článek

Všechny ceniny se zatím tisknou v Praze. Po sto letech se ale připravuje zcela nový objekt tiskárny.

„Obchvat obce, kde bude stát nový výrobní závod, byl pro tuto investici nezbytnou podmínkou,“ potvrzoval generální ředitel Státní tiskárny cenin Tomáš Hebelka. Zatím ve dvou pražských budovách, jedna je v Růžové ulici u Václavského náměstí, druhá v Holešovicích, vzniká rok co rok kolem 1,3 milionu kusů občanských průkazů, 800 až 900 tisíc řidičských průkazů, 650 až 900 tisíc cestovních pasů a také kolem 100 milionů kusů bankovek. To vše se přesune do Drahelčic.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Zahájení stavby obchvatu obce Drahelčice, kam se bude stěhovat státní tiskárna cenin.

Podle ředitele Krajské správy a údržby silnic Aleše Čermáka by měl být obchvat hotov do roka. Pak se může začít s výstavbou tiskárny cenin. „Provoz tiskárny se nemůže přerušit, takže počítáme s postupným stěhováním. Od roku 2030 by tady mohl být plný provoz,“ předpokládá ředitel Hebelka.

Náklady na nový objekt odhadoval na 1,3 miliardy. Přesunout by se sem měla i většina ze 400 stávajících zaměstnanců, ale počítá se s tím, že by tu mohla najít novou práci i stovka místních lidí. „Například už mezi lety 2027-2028 bude potřeba zajistit hlídání objektu,“ uvedl ředitel státní tiskárny.

Pomůže se stavbě tunelu

Současně je obchvat důležitý pro výstavbu železničního tunelu mezi Prahou a Berounem. Nedaleko odtud, jižně od města Rudná, totiž bude jeden z portálů do tunelu. Zdejší obce se obávají obrovského náporu nákladní dopravy, až se bude odvážet vyrubaný materiál z tunelu. Proto se chystají další obchvaty a přeložky silnic mimo obce. Už teď je ovšem doprava v regionu okolo Prahy velmi frekventovaná a zdejší obce tím trpí.

„Na zahájení stavby jsme čekali padesát let. Podél zdejší frekventované silnice chodí naše děti do školy a školky, musí ji přecházet, takže jsem ráda, že se konečně začalo,“ potvrzovala starostka Drahelčic Petra Ďuranová.

Obchvat bude napojen na plzeňskou dálnici D5. Na ní se plánují také změny. „Snažíme se koordinovat všechny stavby, počítá se s rozšířením dálnice na tři plus tři pruhy. Rozšiřovat se bude úsek Pražského okruhu od Zličína po Slivenec, který teď praská ve švech,“ rekapituloval připravované stavby ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj se počítá také s obchvatem Nučic, kde by se také měl vozit materiál z tunelu. Veškerá zátěž z ražby tunelu by ale neměla být převedena jen na silnice. „Počítá se s tím, že se velká část materiálu bude vozit po železniční vlečce,“ ujistil ministr Kupka.

Foto: Správa železnic

Mapa budoucí trasy s tunelem mezi Prahou a Berounem

Pro stavbu tunelu, který má být s takřka pětadvaceti kilometry nejdelší v Česku, už je ministerstvem životního prostředí posvěcená dokumentace o vlivu na životní prostředí.

Zahájení stavby dvoukolejného tunelu se podle Správy železnic předpokládá v roce 2028 a dokončení v roce 2035. Po zprovoznění nové trati má cesta z nádraží Praha-Smíchov do Berouna trvat přibližně 13 minut, z Prahy do Plzně se cesta zkrátí na čas pod 45 minut. Zvýší se také frekvence rychlíkových spojů do a z metropole.

Výběr článků

Načítám