Hlavní obsah

Stavba obřího tunelu pro vlaky z Prahy do Berouna má od ministerstva zelenou

Střední Čechy

Stavba téměř 25 kilometrů dlouhého železničního tunelu mezi Prahou a Berounem získala kladné stanovisko od ministerstva životního prostředí. Jeho úředníci posuzovali vliv stavby na životní prostředí a koncem minulého roku usoudili, že realizaci projektu nic nebrání. Razit se bude v hloubce kolem 150 metrů.

Foto: Správa železnic

Tunel pro vlaky, jaký má vzniknout mezi Prahou a Berounem

Článek

Ambiciózní záměr na vybudování podzemní trati za odhadovaných 46 miliard korun má výrazně zrychlit cestování z hlavního města na západ Čech a do Německa. Zároveň by se mělo ulevit obcím okolo přetížené trati kolem Berounky, kde je velmi silný provoz. Jedná se o dva jednokolejné tunely propojené každých zhruba 450 metrů spojovacími chodbami.

„Posudek důkladně prověřil vliv stavby na životní prostředí a zdraví obyvatel, a to jak během výstavby, tak i budoucího provozu. Všechny hodnocené aspekty, včetně hlukové zátěže, kvality ovzduší i vod, splňují zákonné limity,“ informoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, podle něhož dodržování stanovených parametrů bude průběžně kontrolováno.

Obavy ze zátěže v obcích

Obce kolem nové trati už dříve vyjádřily obavy hlavně ze znehodnocení nemovitostí, pod nimiž se bude razit tunel. Podle ministerstva musí být proveden geotechnický průzkum, který upřesní seizmické účinky razicích prací v celé trase a na základě tohoto upřesnění bude prováděn monitoring vibrací. Řešit se bude i zakrytí stavby a převoz narubaného materiálu, aby se nešířil prach.

„Největší problém bude s dopravou. Musíme tlačit na to, aby předcházely stavby silnic a zlepšila se průchodnost a kapacita, která je tady špatná a v průběhu stavby by se ještě zhoršila. Bude to těžkých deset let,“ řekl starosta Tachlovic Dalibor Auf (KDU-ČSL).

Foto: Správa železnic

Mapa plánované trasy s tunelem mezi Prahou a Berounem

Projekt se nyní dostal do fáze, kdy se zpracovává dokumentace pro povolení stavby. Do ní budou zapracovány podmínky stanovené ministerstvem. „Stavba by měla odstartovat přípravnými pracemi v roce 2028, se samotnou ražbou tunelu se začne o tři roky později,“ upřesnil harmonogram Gavenda. První cestující by se po zcela nové trati měli podle aktualizovaných údajů svézt v roce 2038.

Rychlost 200 km/h

Berounský tunel o délce 24,7 kilometru považují železničáři za nejvýznamnější objekt na novostavbě trati mezi Prahou a Berounem. Je navržený pro rychlost vlaků až 200 km/h.

„Svým rozsahem jde o ojedinělý projekt v rámci celé historie Správy železnic. Umožní odklon dálkové osobní i nákladní dopravy ze stávající frekventované trasy podél Berounky,“ dodal mluvčí Správy železnic.

Nová dvoukolejná koridorová trať mezi nádražím Praha-Smíchov a stanicí Beroun má délku téměř 31 kilometrů. Začne úpravou výjezdu ze stanice Praha-Smíchov a rozšířením stávající trasy až k portálu tunelu v Praze-Hlubočepích v oblasti Barrandovské spojky. Z Hlubočep povede trasa v tunelu, který vyústí až u Berouna.

Dále bude nový koridor pokračovat estakádou přes údolí Berounky. Na pražské straně tunelu bude vybudována odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na berounské straně tunelu vznikne příprava na budoucí odbočku pro navazující plánovanou vysokorychlostní trať ve směru Hořovice a Plzeň.

Vlaky nám pojedou přímo pod domy. Obce na trase se děsí tunelu Praha-Beroun

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám