Článek
Termín pro zprovoznění je zatím odhadnut na rok 2029. Hlavním cílem je zmírnit nápor aut přijíždějících denně do metropole přeplněnými silnicemi.
„Individuální automobilová doprava v Praze dosahuje své kapacity a způsobuje časté kolony i přes rozšiřování Městského a Pražského okruhu. Trať zlepší bezpečnost a sníží negativní vlivy dopravy v oblasti Prahy 8 a části Středočeského kraje,“ argumentoval krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN), který posílení veřejné dopravy mezi Prahou a krajem dlouhodobě prosazuje.
O posunu příprav blíže k realizaci informovala společnost Pragoprojekt, která pro Pražský dopravní podnik zpracovala dokumentaci. Podle jejího vyjádření už územní rozhodnutí nabylo právní moci. „Nyní je třeba získat stavební povolení, protože se projekt řídí ještě starými pravidly,“ dodal mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík. Následovat by měla soutěž na zhotovitele. Ten má být podle Šabíka vybrán v roce 2027, kdy je rovněž plánován začátek stavby, jež potrvá zhruba do roku 2029.
Nová tramvaj pro hlavní město je na světě. Na pražské koleje se podívá už v dubnu

První část trasy do obratiště Sedlec bude měřit 5,2 kilometru a bude obsahovat celkem osm nových obousměrných zastávek včetně terminálu Sedlec. Počítá se také s výstavbou velkokapacitního parkovacího domu pro více než osm stovek aut.
Nová trať je navržena jako dvoukolejná. Začínat bude na křižovatce ulic Klapkova, Horňátecká a Ústecká, kde se napojí na stávající pražskou tramvajovou síť. „První úsek vede Dolními Chabry ve stávající ulicí Ústecká, která projde kompletní přestavbou,“ upozornil Borecký. Počítá se s pruhy pro cyklisty, chodníky i bezbariérovými přístupy na zastávky. Součástí projektu je komplexní rekonstrukce stávajících mostů na trase.

Nová trať pro tramvaje z Prahy do Zdib a do terminálu Sedlec.
Po kobyliské vozovně by tak měly v Dolních Chabrech následovat zastávky Dopraváků, Pod Křížem, Osecká a Měděnecká. Trať bude po výjezdu z obce lemovat silnici II/608, tedy ulici Pražská ve směru na Zdiby, kde vyrostou zastávky U Celnice, U Kostela a Výzkumný ústav. Pak bude třeba překlenout dálnici D8 směřující z Prahy na Ústí nad Labem.
„Nová mostní estakáda s oboustrannými chodníky přes dálnici D8 propojí území Zdib a Sedlce a vytvoří nový koridor pro pěší a cyklisty,“ popisoval Borecký, podle něhož se prodloužení tramvajové trati bude koordinovat i s plánovanou výstavbou Pražského okruhu v úseku Suchdol–Březiněves.
Náklady na prodloužení trati přesahují podle odhadů 5 miliard korun, o investici se dělí Praha se Středočeským krajem, který ponese výrazně větší část nákladů. V budoucnu by se mohla tato trasa tramvaje protáhnout přes Líbeznice až do Odoleny Vody.
U sousedů začala jezdit nejdelší tramvaj na světě. Pojme skoro 400 lidí
