Článek
Stanoveny už jsou dopravní koridory, kudy budou části jaderné elektrárny putovat. Počítá se s lodní dopravou po Labi od Hamburku přes Ústí nad Labem do Týnce nad Labem a odtud pak nákladními auty po silnici do Dukovan.
Rada Středočeského kraje proto schválila projekty na opravy trasy za necelých 390 milionů korun. Opravovat se budou silnice mezi Zábořím nad Labem a Svatou Kateřinou a dál mezi Svatou Kateřinou a Kačinou na Kutnohorsku.
Další projekt počítá s rekonstrukcí silnice z Kačiny do Žehušic a třetí schválený záměr je výstavba nového mostu na silnici od Rohozce k Žehušicím.
„Cílem všech projektů je zajistit odpovídající technický stav komunikací pro pohyb vozidel s parametry transportu nadrozměrných a těžkých komponent pro dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. Rekonstrukce kromě toho podstatně zlepší bezpečnost provozu a dojde i ke zlepšení výkonu letní a zimní údržby,“ uvedl krajský radní pro silniční dopravu Josef Pátek (ODS).
Komponenty by měl vždy přepravovat nákladní tahač s vlekem, přičemž celková hmotnost soupravy by neměla přesáhnout 895 tun a její délka 53,2 metru.
„Projekty zařazené do zásobníku akcí jsou připravené tak, aby v případě přiznání dotace mohly být spuštěny všechny kroky potřebné k realizaci,“ doplnil Pátek, podle něhož se počítá s výstavbou trasy v letech 2027 a 2028.
Dva jaderné reaktory v Dukovanech má podle loňského rozhodnutí vlády postavit korejská firma KHNP, která uspěla v tendru. První z nových reaktorů by měl být hotov v roce 2036.
Urovnání sporu KHNP s Westinghouse odstraní pochybnosti o stavbě v ČR, shodují se analytici
