Článek
Obavy ze zničení místních pramenů vycházejí hlavně z toho, že na trase dálnice se bude hloubit několik tunelů, což bude znamenat velké zásahy do podloží. Rada Středočeského kraje nyní v této souvislosti schválila výběr dodavatelů pro dvě významné veřejné zakázky zahrnující technická opatření na stávajících vodovodních sítích.
„První z projektů zahrnuje sedm dílčích staveb, které mají za cíl modernizovat a navýšit kapacitu klíčové části Posázavského vodovodu. Práce zahrnují například zkapacitnění potrubí mezi jednotlivými vodojemy, posílení čerpacích stanic či rozšíření akumulace ve vodojemu Pepř,“ upřesnil mluvčí Středočeského kraje Josef Holek.
Náklady na tento záměr dosahují necelých 30 milionů korun. „Zkapacitnění a modernizace Posázavského vodovodu jsou nezbytné nejen pro přípravu vodovodního přivaděče D3, ale také pro dlouhodobé zajištění dostatečných dodávek pitné vody v tomto regionu,“ doplnila radní pro životní prostředí a zemědělství Jindřiška Romba (STAN).
Druhá zakázka za 11,5 milionu korun se týká infrastruktury na vodovodu Javorník–Benešov a zahrnuje výstavbu nových vodojemů, zrychlovací čerpací stanice a doplnění stávajících čerpacích stanic.
„I tento projekt je pro přípravu vodovodního přivaděče D3 nezbytný. Každý z těchto projektů je klíčový pro zajištění bezpečnosti a spolehlivosti dodávek pitné vody,“ dodala radní Romba s tím, že je nutné těmito kroky posunout přípravou realizace dálnice D3.
Obě zakázky mají být realizovány v následujících měsících, aby byla zajištěna bezproblémová příprava na výstavbu plánovaného hlavního přivaděče, který má významně přispět k rozvoji vodohospodářské infrastruktury v regionu.
Nový přivaděč má kopírovat trasu dálnice a propojí dosavadní vodárenské soustavy skupinového vodovodu Javorník-Benešov a Posázavského skupinového vodovodu napojeného na vodárenský systém Želivky.
Dostavba chybějící části dálnice D3 má řadu odpůrců. Vadí jim, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Obávají se, že kromě ztrát vody může být problém s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic projekt obhajují jako nezbytný pro zajištění plynulé dopravy.
Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se ještě nezačalo. V oblastí Jílového se ale na jaře začne s vrtáním průzkumného tunelu, kudy má dálnice vést. Předpokládané zahájení stavby samotné dálnice je v roce 2027 a její uvedení do provozu o čtyři roky později.