Článek
Práce na průzkumných vrtech začnou v sobotu 11.ledna. Dorazit má šest vrtacích souprav a mezi 7. až 17. hodinou dojde k omezení provozu v úseku mezi sjezdem u hotelu Benica a sjezdem u nemocnice.
„Ve směru jízdy Praha-Tábor bude úsek silnice bez omezení průjezdný. V opačném směru povede objízdná trasa přes Benešov na sjezd směr Mariánovice. V souvislosti s objízdnou trasou dojde k uzavírce části ulice Hodějovského,“ popsal omezení mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý. Průzkum by podle něj měl trvat do středy 15. ledna, mimo soboty už by ale neměl dopravu ovlivnit.
Smyslem prováděných průzkumu je zjištění geologických poměrů v oblasti plánovaného zahloubení silnice I/3 u Benešova směřující od dálnice D1 k Táboru. „Na stavbu již máme vydáno stavební povolení v právní moci a v druhé polovině letošního roku bychom rádi vybrali jejího zhotovitele,“ upřesnil Veselý.
Jedná se o úpravu více než tři kilometry dlouhého úseku. Stavba začíná na severozápadním okraji Benešova za kruhovou křižovatkou s ulicí Červené Vršky a silnicí II/112 ve směru do centra města a dál na Vlašim. Stávající silnice I/3 se bude rozšiřovat o 4,5 metru. Vznikne nový most, lávka pro pěší a také dvě mimoúrovňové křižovatky.
Silnice se bude postupně zařezávat pod zem a v nejhlubším místě vznikne také 190 metrů dlouhý tunel Konopiště lemující zámecký park. Na Spartakiádní ulici, která nyní před parkem ústí přímo do frekventované státní silnice, naváže nová lávka k hlavnímu vchodu do parku. Tím se výrazně zvýší bezpečnost místních lidí, kteří do klidné zalesněné lokality velmi často míří na procházky. Povrch tunelu bude posléze zakryt parkovou úpravou.
Stavba nového úseku skončí před okružní křižovatkou se silnicí II/110 U Topolu, kde je výpadovka ve směru na Mariánovice. V celé délce nového úseku se počítá se třemi pruhy. Jeden pruh navíc bude vždy ve stoupání, aby byla zajištěna možnost předjíždění pomalejších, zejména nákladních, vozidel a tím i zvýšena plynulost dopravy. Odhadované náklady dosahují 2,1 miliardy korun bez DPH.
Frekventovaná silnice I/3 se postupně rozšiřuje a stavějí se na ní obchvaty, aby se vyhýbala obcím, kde si lidé stěžují na silný provoz. Ten by měl ustat po dostavbě plánovaného středočeského úseku dálnice D3, jehož stavba je ale stále napadána odpůrci, kterým vadí dálnice vedoucí přes Posázaví.
I tak Ředitelství silnic a dálnic počítá s výstavbou, na jaře by proto měl začít průzkum podzemí u Jílového, kde se také počítá se zahloubením dálnice do tunelů. Celkem má být na středočeském úseku D3 sedm tunelů o celkové délce 6,9 kilometru a také 14 mostů.
K těm nejvýraznějším bude patřit skoro kilometr dlouhý most přes řeku Sázavu a přes trať tzv. Posázavského pacifiku. Se zahájením stavby počítá ředitelství dálnic v letech 2027 až 2028 , trvat by měla zhruba 4 roky. Že by stále sílící dopravě dostačovala jen rozšířená silnice I/3 ředitelství silnic a dálnic s ministerstvem dopravy odmítají.