Článek
„Stavbu chceme zahájit v první polovině roku 2025 a do provozu bychom celý obchvat chtěli uvést do tří let,“ potvrdil blížící se velkou akci mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.
Stávající hlavní silnice mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem vede centrem obce a kroutí se mezi zdejšími domy. V úzkých serpentinách se kolem sebe těžko prosmýknou dvě osobní auta, kamiony se tady složitě vyhýbají a čekají ve frontách na průjezd. O tom, že se občas nevešly, svědčí otlučené zdi domů. Ještě zhruba tři roky do ukončení stavby a zprovoznění obchvatu budou muset místní strpět hustý provoz aut.
Obchvat dlouhý 1285 metrů se obci zcela vyhne. Naváže pod zámkem na stávající silnici I/16, kde ve svahu vznikne i portál do tunelu. Kvůli stoupání zde budou dva jízdní pruhy ve směru na Mělník, jeden v opačném směru. Samotný tunel bude dlouhý 270 metrů. Pro zachování příjezdu k zámku a do osady Stránov bude zřízena půl kilometru dlouhá místní přístupová cesta.
„Stávající přístup historickou zdí bude dočasně po dobu výstavby tunelu zrušen a nahrazen provizorní komunikací, ale po zasypání tunelové trouby bude cesta postavena v původním rozsahu, tedy k objektu fary,“ upřesnil Veselý.
Do původního stavu bude vrácen i 4 metry široký chodník, který bude při stavbě tunelu přerušen. Ten má dál sloužit jako přístup pro pěší do osady Stránov a k zámku, případně pro vozidla rezidentů z přilehlých budov před historickou bránou.
Ředitelství silnic a dálnic původně odhadovalo cenu obchvatu na více než 922 milionů korun, nejvýhodnější nabídka jedné z osmi firem přihlášených do soutěže je 662 milionů korun. Kromě jednoho tunelu budou součástí stavby také dvě křižovatky, z toho jedna okružní.