Článek
„Hlavní silnice nám vede přímo centrem přes náměstí, kolem školy. Je tady nepřetržitý proud aut, a když se něco stane na dálnici, tak je to ještě horší. Vůbec se nedá vycouvat od obchodu, projet křižovatkou z vedlejší, tam se kolikrát čeká i čtvrt hodiny,“ popisoval Novinkám situaci ve městě Hostomice na Berounsku, které leží přímo na jedné z kritických silnic, starosta Jan Bomba (nez.).
Proti takovým praktikám se staví nová petice, která požaduje zákaz tranzitní dopravy na silnicích na Berounsku a Příbramsku. Její autoři vyzývají úřady k opatřením, která povedou ke zklidnění dopravní situace na silnicích II/118 mezi Zdicemi a Příbramí a II/114 mezi Hořovicemi a Dobříší. Řidiči kamionů si tudy zkracují cestu mezi strakonickou dálnicí D4 a plzeňskou D5, petice proto žádá umístění zákazových značek pro tranzitní dopravu na sjezdy z dálnic.
„Dochází k ohrožování bezpečného pohybu chodců, cyklistů, obyvatel pohybujících se u svých domovů, ale i dětí při cestě do škol. Dochází také k výraznému zatížení hlukem, prachem a emisemi, otřesům v obytných domech stojících podél silnic, k neúměrnému opotřebení a poškozování povrchu komunikací, mostů, vlakových přejezdů, ale i poškozování soukromého majetku obyvatel,“ píše se v petici.
Omezení rychlosti neprošlo
Obce jsou zatím bezradné a nemají jak se tranzitní dopravě bránit. „Zpomalovače rychlosti nám tady nedovolili a nepovolili nám dokonce ani omezení rychlosti u školy na 30 kilometrů v hodině,“ posteskl si starosta Hostomic. I tady se proto budou lidé k petici připojovat.
Situace se podle Marka Nesnídala z petičního výboru bude zhoršovat i kvůli polovičnímu obchvatu Hořovic, který vyústí na lochovickou silnici a přivede další tranzit do okolních obcí, případně zpět do Hořovic na příbramskou silnici.
„Petice není proti obchvatu samotnému, ale je naprosto nezbytné vyřešit dopravní důsledky v širším regionálním kontextu,“ podotkl Nesnídal. Zákaz tranzitu by se podle něj netýkal firem, které zajišťují dopravu zboží a materiálu v regionu.
Přesun na menší silnice
Lidé nyní mají možnost petici podepisovat a na konci ledna by měla být předána úřadům. Vedení Středočeského kraje, na který se petice také obrací, se obává toho, že omezeními se doprava ze silnic druhé třídy přelije na silnice třetí třídy, kde by tak vznikly ještě větší problémy.
Hejtmanství poukázalo na to, že silnice druhé třídy často slouží jako meziokresní dopravní spojnice, zatímco silnice třetí třídy mají z hlediska nákladní dopravy ještě horší parametry.
„Snahou Středočeského kraje je vymístit tranzitní dopravu z center měst a obcí. Pro tuto část kraje jsme zadali několik projektových dokumentací pro narovnání silnic a obchvatu měst,“ uvedl Josef Holek z krajského úřadu.