Článek
„Měření rychlosti bude spouštěno v příštím roce pouze na náhodně vybraném jednom úseku směrem do Písku a jednom směřujícím do Prahy. Půjde vždy jen o úseky mezi jednotlivými sjezdy,“ potvrdil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Nejdelší měřený úsek je dlouhý 3350 metrů, nejkratší je v délce pouze 640 metrů. „Místa měření rychlosti se budou každodenně střídat, na aktuálně aktivní měřený úsek budou řidiči upozorněni informační tabulí,“ doplnil Kupka.
Na novou dálnici dohlíží skoro dvě stovky kamer. Ty mají za úkol hlídat hlavně bezpečnost. Kamerový systém bude zaznamenávat nehody, změnu počasí nebo mimořádné situace. Podle toho pak dispečink dálnice pomocí infotabulí upozorní řidiče na rizikovou situaci, pošle na kritické místo údržbový vůz nebo přivolá policii.
O nastavení režimu měření a snížení počtu měřených úseků na D4 jednal ministr dopravy s policií a městy Příbram a Písek, které už nabírají nové úředníky, aby mohli vyřizovat pokuty za překročení povolené rychlosti.
Úsekové měření je v běžném provozu instalováno na silnici I/3 kolem Benešova, ale také například v tunelech na Pražském okruhu, na dálnicích D1, D5 nebo D8. Měření rychlosti probíhá také v tunelovém komplexu Blanka v Praze. Jeho smyslem je zklidnění dopravy v měřených úsecích, což přispívá k bezpečnosti silničního provozu. Podle ministerstva dopravy je zaměřeno především na ty, kteří vědomě a významněji překračují povolenou rychlost, čímž ohrožují ostatní.
Nový úsek dálnice D4 je prvním projektem, který stát přenechal soukromému investorovi od projektování přes výstavbu až po provozování v následujících 25 letech. Řidiči tady budou moci jezdit už od 17. prosince.