Hlavní obsah

Monumentální stavba bezpečnostního přelivu zavře na dlouho silnici na hrázi Orlické přehrady

Střední Čechy

Ohromující obraz a hluk valící se vody skrz hráz Orlické přehrady na Vltavě z povodní v roce 2002 mají mnozí lidé ještě v živé paměti. Více než devadesát metrů vysoká a skoro půl kilometru dlouhá betonová stavba tehdy čelila podstatně většímu zatížení, než na jaké byla vyprojektována a postavena, a leckdo se jen modlil, aby hráz vydržela. Na hrázi, která je největší z vltavské kaskády, se nejen kvůli těmto událostem staví úplně nový bezpečnostní přeliv, jímž by se měla voda při podobných živelních pohromách upouštět.

Na hrázi Orlické přehrady se buduje obrovský přeliv pro případ povodní. Video: Radek Plavecký, Novinky

Článek

Stavba je teď zhruba v polovině a na místě už je zcela zřejmé, kudy by měla voda vytékat. Na horní straně vznikají tři výpusti z jezera, jimiž se dostane voda skrz hráz a na druhé straně už je vybetonovaný obrovský skluz. Hotový by celý přeliv měl být na přelomu let 2027/2028.

Kvůli stavbě se snižuje hladina nad hrází. „Před sezonou se začne hladina opět navyšovat a nijak se to nepromítne,“ ujistil mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Vloni se museli stavaři vypořádat s průsaky do staveniště, které se zaplavovalo, ale podle Roldána se postupuje podle harmonogramu. Průsakům brání ocelové stěny a za nimi se betonují tři vstupní pole přelivu.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Stavba horních vstupů do bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě

V příštím roce se ovšem kvůli zásahu do hráze výrazně omezí provoz. „Stavba zasáhne do mostovky a minimálně na rok se kvůli tomu uzavře komunikace na hrázi. Přesnější termín zatím nemáme, ale na letošní podzim se chystá setkání se starosty z okolí, aby se dozvěděli podrobnosti,“ řekl Novinkám Roldán.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Stavba bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě

Přesný termín měl být znám letos v létě a podle předběžného harmonogramu se počítá dokonce až s dvouletou uzavírkou silnice mezi Solenicemi a Milešovem. Kvůli tomu budou stanoveny objízdné trasy a řidiči by se nejpozději na podzim měli dozvědět, přesně kdy a kudy budou muset jezdit. Další přemostění Vltavy je přitom u Kamýku nad Vltavou nebo u Orlíku nad Vltavou na Písecku.

Vypustí extrémní objem vody

Bezpečnostní přeliv vznikající na okraji hráze má pomoci přehradě dokončené v roce 1961 odolat i zcela extrémním povodním. Měl by převést až desetitisíciletou povodeň s kulminačním průtokem 5,3 tisíce metrů krychlových za sekundu. Teď je těleso přehrady podle informací vodohospodářů vybaveno původními třemi přelivy s kapacitou téměř 2,2 tisíce kubických metrů vody za vteřinu, což odpovídá zhruba stoleté vodě.

Průměrný dlouhodobý roční průtok je kolem 84 kubíků a vystačí k tomu pod hladinou skryté spodní výpustě a elektrárna, která vodu využívá. Při povodni v srpnu 2002 byla přehrada vystavena největšímu průtoku za celou dobu své dosavadní existence. Z nádrže se tehdy valilo zhruba 3,1 tisíce kubických metrů za sekundu.

Skluzavka dlouhá 235 metrů

Pokud při záplavách dosáhne hladina v Orlické přehradě nebezpečné úrovně, pak se mohou otevřít tři uzávěry do jednotlivých tří polí nového přelivu. Tudy voda vteče do kryté části skluzu a několik desítek metrů poteče mírně spádovanými drahami skrz samotnou hráz. V okamžiku, kdy opustí hráz, dostane se ven a provalí se dolů otevřeným skluzem, který vypadá jako obrovská klouzačka. Skluz je dlouhý 235 metrů, široký 16 a hluboký 6 metrů. Toto železobetonové koryto má sklon až 40 procent.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Stavba bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě

Parametry přelivu na hrázi Orlické přehrady
Průměrný dlouhodobý průtok83,5 m3/s
Stávající bezpečnostní přeliv2184 m3/s
Při povodni 2002 odtékalo3100 m3/s
Nový bezpečnostní přeliv5300 m3/s
Nový skluzdélka 235 mšířka 16 mhloubka 6 m
Zdroj - Povodí Vltavy

Výběr článků

Načítám