Článek
„Štěchovice jsou plavební komorou s nevyšším spádem v České republice, kterou je ročně proplaveno 1200 sportovních plavidel. Zejména v dolní vodě je velmi náročné vyčkávání s lodí v silném proudu vody z prázdnící se plavební komory,“ upozornil ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.
Projekt podle něj přispívá k postupnému zlepšování infrastruktury pro vodní turistiku. „Rekreační plavba na Vltavě má v posledních letech výrazně rostoucí význam. Nová čekací stání u plavebních komor zvýší bezpečnost posádek, pohodlí i celkovou plynulost provozu,“ doplnil Lubomír Fojtů.
Štěchovická plavební komora byla dokončena v roce 1944 a překonává spád 20 m. „Evropským unikátem jsou její dolní a střední vzpěrná vrata o výšce 24 m, což je u tohoto typu konstrukce zcela ojedinělá a mimořádná výška,“ uvedl mluvčí správců vodních cest Jan Bukovský.
Komora je umístěna u strmého skalnatého svahu, což ovlivňuje i samotnou konstrukci a stavební postup při budování obou čekacích stání. Stavební náklady ve výši 64,5 milionu korun hradí Státní fond dopravní infrastruktury.
Na pravém břehu nad plavební komorou vznikne podélné čekací stání u plovoucího mola. Konstrukce bude vybavena zábradlím a přístup na molo bude pouze z vody. V dolní vodě bude čekací stání vybudováno podél železobetonové zdi zhruba 65 metrů po proudu od komory. Stání umožní přístup na břeh a bude vybaveno kamerovým systémem a komunikačním zařízením s plavební komorou. Na betonové zdi přibydou prvky k uvázání, žebříky a zábradlí.