Článek
„Prozatím tam spalují štěpku a plyn. Chtějí přidat i spalování komunálního odpadu,“ řekla Novinkám starostka obce Eva Drmlová a připomněla legislativu, podle níž bude od roku 2030 zakázáno komunální odpad ukládat na skládky.
„Jediným řešením likvidace bude jeho pálení ve spalovnách. Pokud bychom museli odpad vozit například do Mělníka, kde se plánuje velká spalovna, tak by nám narostly náklady na dopravu a rozhodně bychom neudrželi stávající poplatky,“ argumentovala starostka. V současné době místní lidé platí tisíc korun na osobu za likvidaci a svoz odpadu.
Jenomže sama starostka stejně jako odpůrci spalovny upozornila už na dost velkou zátěž zdejší krajiny. Ta dostávala na Příbramsku zabrat těžbou uranu, navíc obec leží na dohled místních kovohutí, které si v minulých dobách nedělaly moc starostí s dopadem jejich činnosti na životní prostředí.
„Z dětství si vůbec nepamatuju bílý sníh. Tady byl vždycky šedivý s černými skvrnami,“ vzpomínala starostka a jeden z organizátorů referenda Pavel Hála přitakal. „Jsou tu haldy odpadu z hutí, všechno je plné těžkých kovů. Dcera si nechala udělat rozbor krve a má velmi vysoký obsah olova. V polích jsou sondy a až v metrové hloubce je rtuť, kadmium, arzen a další těžké kovy. Je doporučení, aby tady lidi nic nepěstovali. Spalovna by zátěž ještě zhoršila,“ namítal Hála.
„Mají to spočítané, jako by stavěli na zelené louce, ale tady se musí zohlednit už existující špatný stav. Navíc kvůli svozu odpadu počítají s 50 až 100 nákladními auty denně,“ dodával Hála.
Jeho slova o kontaminaci půdy starostka potvrdila, ale jinak to se spalovnou neviděla tak černě. „Samozřejmě, že bychom byli raději, kdyby tu nebyla, ale když už to musí být, tak chceme, aby technologie splnila všechny limity a nepřidávala další zátěž. Předpokládám, že dnešní podmínky jsou dostatečně přísné a zaručují i kontrolu provozu,“ dodávala Drmlová. Záměr podle ní nepočítá se svážením odpadu z jiných regionů a spalovna má sloužit jen Příbramsku.
Záměr příbramské teplárny bude posuzovat krajský úřad, který by měl dát stanovisko ke stavbě. Podle zveřejněných informací se jedná o jednu linku s kapacitou 34,4 tisíc tun za rok, maximálně 99 tun denně. Plánovaná kapacita spalovny v Mělníku má být téměř desetkrát vyšší.