Článek
Což je snad už přesnější odhad než třeba ten z roku 2013 - podle něj se po obchvatu mělo už pět let jezdit. „Věřím, že teď to již na beton klapne,“ řekl Novinkám a Právu Miloš Černý (Za rozvoj obce Losiná), starosta obce s více než čtrnácti stovkami obyvatel, kterou protíná frekventovaná státní silnice z Plzně na České Budějovice a Tábor. „Jezdí přes nás na osmnáct tisíc aut denně. Máme krásný sportovní areál a mámy z jedné poloviny Losiné tam nechtějí pouštět děti, protože je to přes silnici. A já se jim nedivím,“ konstatoval starosta.

Trasa čtyřproudové silnice povede východně od Losiné.
Jenže stanovená východní trasa obchvatu - ta vede pod vrchem Radyně se známým hradem - má i své odpůrce. Investorovi se však už podařilo navzdory různým odvoláním získat územní rozhodnutí. „Máme i podanou žádost o stavební povolení,“ sdělil Miroslav Blabol, ředitel plzeňského ŘSD. „Teď je pro nás klíčová majetkoprávní příprava. Nějaký odpor se očekávat dá, na každé stavbě se najdou nějací problémoví vlastníci,“ podotkl Blabol.
Obec má nakoupeno
Ve hře je na sto padesát listů vlastnictví, na výkupy může padnout až dvě stě milionů. „Náš plán je letos vykoupit polovinu pozemků, na které budeme mít finanční prostředky. A zbytek příští rok,“ vysvětlil Blabol. „Stavbu jsme několikrát představili na veřejném zasedání tamního zastupitelstva, kam přišla i většina vlastníků. Uděláme ještě další setkání, kde znovu představíme projekt i to, jak budou probíhat vlastní výkupy,“ přislíbil Blabol.

Obchvat Losiné
Starosta nepředpokládá žádné větší problémy. „Já myslím, že velké protesty nebudou, od toho jsme se už oprostili,“ poznamenal Černý s tím, že obec již také nakoupila pozemky pro případné směny. „Jde o zemědělský půdní fond i louky. Můžeme je měnit za stejně využívané pozemky pod obchvatem,“ dodal Černý.
Estakádu na hlavním tahu u Třemošné uzavře oprava, přes město na Plzeňsku se povalí tisíce aut

Proti východní trase obchvatu se stavěl Občanský spolek Radyně, před více než deseti lety vznikla i protestní petice, kterou podepsalo přibližně dvě stě lidí. „Už s tím nemám nic společného, tady se to rozhádalo celé,“ reagoval tehdejší člen petičního výboru Petr Svejkovský. A ohledně výkupů přidal svůj tip: „Myslím, že už to proběhne normálně.“

Gordický uzel za Losinou – tady bude odbočovat hlavní tah na Tábor i okresky do Starého Plzence a Nebílov.
Pokud vše dopadne dobře, začne se kopat na přelomu let 2026 a 2027. „Půjde o akci na dvě až tři stavební sezony,“ uvedl Blabol. Obchvat se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami se napojí na stávající čtyřpruh kousek před Plzní, obejde Losinou a skončí za odbočkou na Tábor.
Směr Stod
ŘSD chce letos začít vykupovat pozemky i pro další zásadní stavbu - třináctikilometrovou silnici se střídavými třemi pruhy, která povede ve zcela nové stopě, propojí dálnici D5 se Stodem a poslouží i jako obchvat Líní, Zbůchu či Chotěšova. „Čekáme velké problémy, je tam řada zemědělsky využívaných pozemků,“ upozornil Blabol. Stavba komunikace za 2,5 miliardy by podle něj mohla začít v roce 2028.
Nejvyšší silniční most v Česku vyroste do tří let u Plas na Plzeňsku
