Článek
V nejbližších týdnech dojde na přeložky inženýrských sítí - vodovodu, kanalizace, plynovodu. „Vlastní přestavba stávající okružní křižovatky na takzvanou turbookružní, světelně řízenou, odstartuje počátkem roku, hned, jak to počasí umožní,“ řekl Novinkám Miroslav Blabol, ředitel plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic.
Křižovatka s šesti paprsky, po níž by mělo podle propočtů odborníků projíždět v roce 2025 až 28 tisíc aut denně, má mít po provedených úpravách vyšší kapacitu. Počet jízdních pruhů na vlastním kruháku se sice sníží ze tří na dva, naopak ale přibydou pruhy na odbočovacích a najížděcích větvích a semafory. „Hotovo by mělo být v listopadu příštího roku, se zprovozněním počítáme dříve, ideálně na konci srpna,“ uvedl Blabol.
Do té doby to tady bude o nervy. „Z dopravního hlediska půjde o jednu z nejnáročnějších akcí příštího roku,“ upozornil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN). „Bude to nepříjemné, ale negativa by měl přebít výsledný efekt,“ podotkl Tolar.
Dopravní obludárium v centru Plzně má získat lidštější tvář
Ve hře byly tři realizační scénáře. „Superrychlou variantu s úplnou uzavírkou jsme odmítli, stejně jako dlouhou, kdyby se úpravy prováděly pomalu salámovou metodou. Byli jsme pro střední řešení,“ dodal.
Podle Blabola bude akce mít asi čtrnáct stavebních fází. „Křižovatkou bude možné projíždět, ale počítá se s částečnými uzavírkami. O nich budeme předem informovat,“ sdělil Blabol.
Na přibližně čtvrtmiliardové investici bude mít poloviční podíl stát, čtyřiceti procenty přispěje město a zbytek jde za krajem.
Pozor na Plaské
Na zmíněném rondelu se v posledních dvou letech stalo podle serveru Portalnehod.cz čtrnáct bouraček, dva lidé při nich utrpěli zranění a škody spočítaly pojišťovny na bezmála tři miliony. Příčina je jasná: nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu.
Jen jedno místo v Plzni je ještě nebezpečnější - křižovatka Plaské ulice s východním okruhem. Tam se za stejnou dobu odehrálo patnáct nehod, osm lidí utrpělo zranění, odhad škod se blíží k osmi milionům. Tady šoféři doplácejí na nedodržování bezpečné vzdálenosti. „Uvažujeme o prodloužení odbočovacího pruhu ve směru od Třemošné, přípravné práce zatím neprobíhají,“ doplnil Blabol.
Prokleté parkoviště
Z mapy nehod naopak vypadlo jedno z tradičních míst: křížení hlavního tahu z Plzně na Žatec se silnicí z Třemošné do Záluží. „Navíc tam příští rok vyroste v režii soukromého investora nový kruhový objezd se sjezdem do plánované komerční zóny,“ připomněl Blabol.
S počtem nejvíce nehod v Plzeňském kraji vede podle uvedeného portálu s osmadvaceti karamboly parkoviště před domažlickým Kauflandem - tam však šlo vždy jen o ťukance.