Článek
Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931 a původně vedl v podnikovém areálu přes železniční trať na Domažlice.
„Bylo to první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa,“ řekla Novinkám Jana Bukovská z plzeňské správy Národního památkového ústavu. Jeden čas šlo i o největší most svého druhu na světě.
Památkové ochrany se nicméně dočkal až třiadvacet let po podání příslušného návrhu. „Ministerstvo kultury v této věci rozhodlo 17. října 2024,“ připomněla Bukovská. Verdikt nabyl právní moci v listopadu.
Unikátní most v Plzni musel ustoupit přestavbě železnice
Svému původnímu účelu přestal most sloužit v roce 2019, město jej poté odkoupilo za cenu šrotu, tedy za zhruba 3,5 milionu korun s tím, že jej umístí nedaleko Chotíkova přes karlovarskou výpadovku, kde propojí cyklistické a turistické trasy po obou stranách frekventované silnice.
A to i přesto, že, jak se později ukázalo, vyjde přesun a instalace 145 tun těžkého a padesát metrů dlouhého obra skoro na dvojnásobné peníze než pořízení nové lávky. Akce má nakonec stát 60,7 milionu, z toho šestnáct milionů pokryje evropská dotace, potřebné finance v rozpočtu jsou. „S realizací se začne brzy na jaře,“ ubezpečil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN). Hotovo by mělo být na podzim.
Demolice na Otavě
Naopak stometrový bývalý most přes Otavu, po kterém dnes vede okresní silnice z Dlouhé Vsi do Hartmanic, půjde k zemi. Návrh na jeho památkovou ochranu totiž ministerstvo kultury loni zamítlo s tím, že by se bezpochyby jednalo o hodnotnou technickou pozoruhodnost, kdyby ovšem už nedošlo k řadě nevhodných úprav.
„Z původní podoby bývalého hradlového mostu jsou tak dodnes zachovány pouze kamenné pilíře,“ uvedlo ministerstvo ve svém rozhodnutí.
Správa a údržba silnic Plzeňského kraje to vítá. „My jsme se proti návrhu na památkovou ochranu odvolávali, dokládali jsme, že současný most nemá s tím původním téměř nic společného,“ konstatoval technický ředitel Martin Vít.
Radek Kadlec, vedoucí přípravy a realizace staveb, sdělil, že starý most nahradí nová konstrukce, která přes řeku povede v jiné stopě. „Její stavba začne příští rok, hotovo bude v roce 2027. Pak dojde na demolici starého mostu,“ upozornil Kadlec.
Silničáři se však musejí popasovat s tím, že se nově stal památkou most ve Zdemyslicích na Plzeňsku. „Je datovaný do roku 1883, má čtyři oblouky. Zajímavý je i tím, že na jeho stavbu byly použity tři druhy kamene,“ uvedla Bukovská.
Vít sdělil, že se v dlouhodobém horizontu počítá s jeho rekonstrukcí: „Problém je, že se na něj nevejdou pěší a nedá se rozšířit. Bude se tam muset přidat lávka.“