Článek
„Tuto službu považujeme za velice prospěšnou a v žádném případě ji nechceme nijak omezovat. Naší snahou je, aby za prostředky, které na ni město vynakládá, byla efektivnější,“ sdělil náměstek primátora Aleš Tolar (STAN). „Dosud každé ze sedmi aut zajišťuje v průměru jen deset jízd denně a přepočet nákladů na ujetý kilometr vychází jako velmi vysoký,“ konstatoval Tolar.
První Senior Expres začal brázdit západočeskou metropoli v roce 2014. Loni flotila v barvách Plzeňského městského dopravního podniku ujela 278 tisíc kilometrů, svezla téměř jednadvacet tisíc pasažérů a město to stálo 15,8 milionu, kilometr tak vychází na 57 korun. Sazby některých zdejších privátních taxislužeb činí při objednávce přes dispečink 32 korun za kilometr plus pětačtyřicet korun nástupního paušálu. Při určité míře zjednodušení tedy platí, že pokud by radnice objednávala seniorům a handicapovaným soukromé taxíky, ušetřila by ročně zhruba třetinu nákladů.
Jen na pár hodin
Zásadně se má změnit také fungování dispečinku - ten pro dopravní podnik zatím zajišťuje městská Správa veřejného statku. Bezplatná telefonní linka je nicméně v provozu pouze v pracovních dnech od šesti do jedenácti. „Dopravu je nutné objednávat minimálně jeden pracovní den předem a maximálně sedm dní dopředu,“ upřesnila Radka Žáková ze zmíněné organizace. „Dostupnost této služby je závislá na časovém vytížení vozidel,“ doplnila. „Taxíky“ jezdí od šesti ráno do deseti večer, avšak odpoledne a o víkendech je garantované vždy jen jedno vozidlo.
Plzeň se konečně dočká veterinární pohotovosti

Radnice bude v tendru požadovat, aby si budoucí provozovatel zajistil dynamický dispečink, který umožní optimalizovat plánování jízd. Objednávky by měly být možné i tři týdny předem a naopak třeba také až v požadovaný den jízdy, samozřejmě za předpokladu, že bude nějaký vůz volný. Podle Tolara je cílem, aby „taxíky“ přepravily během dne podstatně více klientů než doposud. „Senioři si budou moci vozidlo objednat ze dne na den, z hodiny na hodinu,“ prohlásil Tolar.
Nový provozovatel má službu převzít od počátku příštího roku. Plzeňské městské dopravní podniky se do výběrového řízení zřejmě také přihlásí. „Bude záležet na podmínkách soutěže,“ sdělil Novinkám mluvčí dopravního podniku René Vávro.
K lékaři i do divadla
Jízda Senior Expresem po Plzni vyjde oprávněné klienty i s nástupním poplatkem na padesát korun, mimo město se platí dvacet korun za kilometr. „Požadavky na mimoměstské jízdy jsou minimální, letos byla zatím nejdelší cesta do Rokycan,“ sdělila Žáková. Zájemci se nejčastěji nechávají dovézt k lékaři a do nemocnic. „A také do obchodů, na zahrádky nebo do divadla,“ informovala Žáková.
Opakovaně službu loni využívalo kolem patnácti osob. Mezi rekordmany patří třeba šestapadesátiletý držitel průkazu ZTP, který na sedadle Senior Expresu loni absolvoval celkem 250 cest do zaměstnání.