Článek
„Čekáme na to jako na smilování,“ řekl Novinkám Milan Preťo (PRO Litohlavy), starosta Litohlav, obce s pěti stovkami obyvatel. „Teď přes nás jezdí k dálnici prakticky všichni ze severního Rokycanska. Tak jsme zvědaví, zda se nyní podaří tranzit skutečně odklonit,“ podotkl Preťo.
Přes skoro trojnásobně velký Osek jezdilo podle několik let starého sčítání zhruba 4500 aut denně, a to včetně náklaďáků. „A za ty roky jich určitě přibylo,“ odhadl tamní starosta Jaroslav Peroutka (Sdružení pro rozvoj obce Osek). „Lidé si stěžovali hlavně na hluk. Od nové komunikace si slibujeme jednak výrazné zklidnění, a také se nám zrychlí cesta do západní části Rokycan, kde jsou mimo jiné některá obchodní centra,“ uvedl Peroutka.

Nová silnice u Litohlav
Přes čtrnáctitisícové Rokycany teď musel víceméně každý, kdo cestoval mezi dálnicí a Radnickem či Kralovickem. „Nová silnice dopravě ve městě uleví,“ konstatoval starosta Tomáš Rada (Rokycanští patrioti).
Hejtman Kamal Farhan (ANO) upřesnil: „Těžká vozidla jedoucí od dálnice už nebudou projíždět přes celé centrum a vyhnou se i prudkému kopci u rokycanské nemocnice. Navíc toto nové napojení přinese výrazné zlepšení dopravní obslužnosti regionu a zvýší komfort každodenního dojíždění.“
Klíčový projekt
Pro Plzeňský kraj jde o jednu z největších investičních akcí v historii, náklady se vyšplhaly na 520 milionů korun, z čehož 422 milionů pokryly evropské i státní dotace. „Napojení severního Rokycanska na dálnici D5 patří mezi klíčové projekty, které jsme v tomto regionu podpořili,“ upozornila ředitelka plzeňské pobočky Centra pro regionální rozvoj Magda Sýkorová.

Křižovatka s jednou z okresek
Stavět se začalo v září 2023 a hotovo mělo být až v dubnu příštího roku. Termín se podařilo o půl roku zkrátit a to přesto, že se zainteresované firmy musely vypořádat se složitějším způsobem založení komunikace. „V části trasy byl zjištěn skalní masiv, který bylo nutné odtěžit těžkou technikou a poté sanovat,“ připomněl generální ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Jiří Velíšek. „Pomohlo nasazení zhotovitele stavby i vhodné klimatické podmínky,“ doplnil Velíšek.
Místo aut kola
Silnice začíná u rokycanského dálničního exitu a končí po 5,3 kilometrech severně od Oseku. Den před zprovozněním, tedy v úterý 7. října, si lidé budou moci novou trasu projít nebo projet na kolech.

Most přes Voldušský potok
Součástí stavby je i nová propojka do Litohlav, stará silnice vedoucí z této obce do Rokycan se proměnila v cyklostezku. „Dříve tam bylo nebezpečné chodit. Pro seniory, kteří potřebovali navštívit hřbitov na okraji Rokycan, jsme dokonce svého času vypravovali autobusy. Nyní je to příjemná procházka,“ uzavřel starosta Preťo.
Do budoucna by měla silnice na sever pokračovat v nové stopě až k Radnicím, v plánu je mimo jiné obchvat dvoutisícových Břas.