Článek
Česká pošta, která pozemek o ploše 683 metrů čtverečních s nevyužitou budovou vlastní, na kupce vypsala obálkovou aukci. S tím, že pokud město nejvyšší nabídku dorovná, dostane přednost. „Jenže výběrové řízení proběhlo způsobem, jaký jsme nečekali,“ řekl Novinkám plzeňský radní pro nakládání s majetkem Vlastimil Gola (ANO).
„Minimální nabídková cena činila 16,9 milionu korun. My měli odhad obvyklé ceny o něco vyšší - devatenáct milionů. Jenže se přihlásila firma, jejíž jméno zatím neznáme, a přihodila k devatenácti milionům dalších deset. Při započtení DPH jsme na dvaatřiceti milionech, a to je nesmyslná částka. Do toho nepůjdeme,“ uvedl Gola.
Městští zastupitelé, kteří ve čtvrtek 11. září projednali návrh o případném uzavření kupní smlouvy s Českou poštou, mu dali za pravdu. „Nechceme dávat desítky milionů za stavbu, kterou budeme bourat, nechceme do toho vkládat víc, než je odhad. Musíme se chovat jako řádní hospodáři,“ konstatoval na jednání primátor Roman Zarzycký (ANO).
Strategická záležitost
Pro koupi nakonec nebyl nikdo, výhrady z opozičního tábora nicméně zazněly. „Ten pozemek je na strategickém místě v centru Plzně, v blízkosti nádraží,“ upozornil Pavel Šindelář (ODS). „Je tedy otázka, zda by si jej město nemělo zajistit. Ta příležitost se už opakovat nebude, nemyslím, že se ho někdy podaří získat za lepší peníze,“ podotkl. Petr Suchý (TOP 09) mluvil podobně: „Cena vznikla z trhu, ten pozemek je strategický. Když to schválíme, proč se nebudeme chovat jako řádní hospodáři?“
„Pokud někdo spekuluje, tak my se do toho určitě zapojovat nebudeme,“ opakoval primátor a doplnil: „Může jít o investora, který má s městem řadu jiných pozemkových průniků, můžeme se bavit o nějaké případné budoucí směně.“
Radnici by při potencionální příští licitaci mohl hrát do karet fakt, že se autobusové nádraží nechá považovat za veřejně prospěšnou dopravní stavbu. A pak připadá v krajním případě v úvahu i institut vyvlastňování.
Plzeňská kuriozita
Záměr počítal s tím, že v případě získání dotčeného území nechá město starou budovu srovnat se zemí. „Bylo by vhodné zde vybudovat terminál pro mezinárodní autobusovou přepravu a parkovací dům,“ připomněl technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).
Díky podchodům pod vlakovým nádražím by byla všechna stanoviště propojená, a navíc by bylo možné zrušit stávající centrální autobusové nádraží. To je plzeňskou kuriozitou, protože mezi hlavním vlakovým a autobusovým nádražím jsou to nyní pěšky více než dva kilometry.
Zvažovaný parkovací dům postavený nad vlastním terminálem by měl mít zhruba sto padesát míst. Na jeho realizaci by zřejmě bylo možné získat dotace z evropských fondů.