Hlavní obsah

Plachty sundat! Plzni došla trpělivost s reklamní džunglí

3:43
3:43

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Centrum Plzně stále zamořuje takzvaný vizuální smog, tedy změť billboardů, obřích plachet na fasádách, plakátů, bannerů nebo svítících obrazovek. Již za necelý rok by se tento nelichotivý obraz mohl zásadně změnit. Radnice totiž chystá hned několik regulačních opatření.

Epicentrum plzeňské reklamní džungle, sady Pětatřicátníků, necelých tři sta metrů od katedrály na náměstíVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Plzeň si zaslouží kultivovaný veřejný prostor,“ uvedl primátor Roman Zarzycký (ANO). „Proto jsme se rozhodli vymístit z širšího centra velkoformátovou reklamu a všemožné poutače, které můžeme vidět prakticky na každém kroku, různé plachty, polepy, billboardy nebo třeba reklamní lavičky,“ dodal primátor.

Regulace se bude vztahovat na území městské památkové rezervace i na navazující významná veřejná prostranství. „Například sady Pětatřicátníků nebo části Klatovské a Americké ulice, které jsou vizuálním smogem výrazně zatížené,“ upřesnila mluvčí magistrátu Eva Barborková. „Orientačně se v dané lokalitě širšího centra aktuálně nachází dvaačtyřicet velkoformátových plachet na fasádách budov, třináct billboardů, tři LED obrazovky a sedmapadesát reklamních laviček,“ zrekapitulovala.

Jinde už to funguje

O regulaci reklamních prvků, které nemají povahu staveb, a tedy nepotřebují stavební povolení, rozhodne svým nařízením rada města. „Jedná se kupříkladu o plachty na budovách nebo reklamní lavičky,“ řekl Novinkám náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti). „Předpokládám, že toto opatření schválíme v dubnu a začne platit od 1. ledna 2026. Majitelé nemovitostí budou mít do tohoto termínu čas, aby reklamy odstranili,“ sdělil Bosák.

Foto: Ivan Blažek

Obří plachty hyzdí třeba dům hned v sousedství historické synagogy, za rok by tady už viset neměly

Z případných tahanic se soukromými vlastníky dotčených domů obavy nemá. „Opíráme se o zákon o regulaci reklamy,“ konstatoval Bosák. „Plzeň je poslední z velkých měst, které podobnou vyhlášku ještě nemá. A už existují judikáty potvrzující, že obce tuto pravomoc mají, v případných soudních sporech bychom díky nim uspěli, máme na to právní posudky,“ upozornil Bosák.

Pak ale zbývají reklamní zařízení s charakterem stavby - sem patří například samostatně stojící billboardy, ale i rozměrné LED obrazovky uchycené na budovách. Ty by měla potlačit chystaná příslušná změna územního plánu, která letos doputuje do městského zastupitelstva. „Pokud projde, znemožní povolovat ve vymezeném území tyto typy staveb,“ vysvětlil Bosák s tím, že postupně budou mizet i již schválená zařízení. „Mají povolení na dobu dočasnou a ta jim již nebudou prodloužena,“ konstatoval Bosák.

Výjimky budou

Chystaná opatření se netýkají plakátovací desek či válců. „Nevztahují se ani na veřejné sbírky, shromáždění, pouliční průvody, manifestace, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ doplnila Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.

O potlačení vizuálního smogu se pokoušeli i předchozí garnitury na plzeňské radnici. Už od roku 2020 existuje manuál, co je v ulicích vhodné a co nikoliv. Z historického jádra tak zmizely například dříve běžné mobilní reklamní hranoly s upoutávkami na kulturní akce. A objevil se i grant pro podnikatele, kteří přizpůsobí vzhled svých provozoven požadavkům města.

Související témata:
Vizuální smog

Výběr článků

Načítám