Článek
Ta vzniká zhruba tři sta metrů od stávajícího mostu poblíž vodáckého kempu. „Bude na ni potřeba sedmdesát šest dílů,“ vypočítal Pavel Jankůj, jednatel firmy Třícestné semafory.
Jeřáb zatím skládá jednotlivé komponenty na levý břeh řeky Berounky. Založeny už jsou opěry i dva středové pilíře. „Po Novém roce se pustíme do montáže. Most sestavíme do konce ledna, pak se ještě prohlédne a otestuje,“ nastínil Jankůj.
Jakmile bude provizorium hotové, silničáři se pustí do skoro sto let staré železobetonové konstrukce. „Je úplně odtržená mostovka,“ řekl náměstek Krajské správy silnic Martin Vít.
Připomněl, že kvůli havarijnímu stavu už v roce 2021 omezili nosnost na pět tun. Nákladní auta se proto úseku musejí vyhýbat. Objízdné trasy měří zhruba čtyřicet kilometrů. „Výjimku mají autobusy, popeláři nebo zásobování,“ zmínila tamější starostka Ester Lipertová.
Sto třicet osm metrů dlouhý most je pro lokalitu velmi důležitý, spojuje sever Plzeňska s Rokycanskem a dálnicí D5. Právě tudy míří kamiony zásobující průmyslové zóny na Rokycansku. Jezdí po něm také obyvatelé Liblína, Kozojed a okolních obcí do práce a škol. „Jsme rádi, že během rekonstrukce bude fungovat ten provizorní,“ ocenila starostka.
Projekt mostu přes Berounku vytvořil v roce 1926 inženýr technického oddělení zemského správního výboru Zdeněk Prošek. Sám řídil také zaměřování a sondáže. Slavnostní otevření se konalo v září 1929 a most tehdy vyšel na 2,3 milionu korun. |
---|
Odborníci rozhodli, že prvorepubliková památka musí mít stejný vzhled jako dosud. „Zůstanou jenom betonové oblouky. Od stojek po mostovku se vše bude stavět znovu. Ale rekonstrukce je navržená jako replika stávajícího mostu,“ ubezpečil Vít.
Krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN) vyčíslil, že náklady se vyšplhají na přibližně sto milionů korun. Drtivá většina peněz půjde z evropských dotací.