Hlavní obsah

Oprava mostu v Liblíně na Rokycansku spolkne sto milionů

2:12
2:12

Poslechněte si tento článek

Liblín

Na přibližně na sto milionů korun vyjde oprava památkově chráněného mostu v Liblíně na Rokycansku, který je v havarijním stavu. Práce odstartují začátkem příštího roku. Už teď ale stavbaři připravují provizorní konstrukci.

Stavbaři opraví most v Liblíně na Rokycansku. V současnosti už připravují provizorní konstrukci, která vzniká nedaleko vodáckého kempu.Video: Klára Mrázová, Novinky

Článek

Ta vzniká zhruba tři sta metrů od stávajícího mostu poblíž vodáckého kempu. „Bude na ni potřeba sedmdesát šest dílů,“ vypočítal Pavel Jankůj, jednatel firmy Třícestné semafory.

Jeřáb zatím skládá jednotlivé komponenty na levý břeh řeky Berounky. Založeny už jsou opěry i dva středové pilíře. „Po Novém roce se pustíme do montáže. Most sestavíme do konce ledna, pak se ještě prohlédne a otestuje,“ nastínil Jankůj.

Jakmile bude provizorium hotové, silničáři se pustí do skoro sto let staré železobetonové konstrukce. „Je úplně odtržená mostovka,“ řekl náměstek Krajské správy silnic Martin Vít.

Připomněl, že kvůli havarijnímu stavu už v roce 2021 omezili nosnost na pět tun. Nákladní auta se proto úseku musejí vyhýbat. Objízdné trasy měří zhruba čtyřicet kilometrů. „Výjimku mají autobusy, popeláři nebo zásobování,“ zmínila tamější starostka Ester Lipertová.

Sto třicet osm metrů dlouhý most je pro lokalitu velmi důležitý, spojuje sever Plzeňska s Rokycanskem a dálnicí D5. Právě tudy míří kamiony zásobující průmyslové zóny na Rokycansku. Jezdí po něm také obyvatelé Liblína, Kozojed a okolních obcí do práce a škol. „Jsme rádi, že během rekonstrukce bude fungovat ten provizorní,“ ocenila starostka.

Projekt mostu přes Berounku vytvořil v roce 1926 inženýr technického oddělení zemského správního výboru Zdeněk Prošek. Sám řídil také zaměřování a sondáže. Slavnostní otevření se konalo v září 1929 a most tehdy vyšel na 2,3 milionu korun.

Odborníci rozhodli, že prvorepubliková památka musí mít stejný vzhled jako dosud. „Zůstanou jenom betonové oblouky. Od stojek po mostovku se vše bude stavět znovu. Ale rekonstrukce je navržená jako replika stávajícího mostu,“ ubezpečil Vít.

Krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN) vyčíslil, že náklady se vyšplhají na přibližně sto milionů korun. Drtivá většina peněz půjde z evropských dotací.

Most v Liblíně povýšil mezi památky

Cestování

Výběr článků

Načítám