Článek
Délka plánovaného mostu: 496 metrů. Rozpětí oblouku: 180 metrů. Výška nad hladinou řeky: 87 metrů. Pro srovnání - dosavadní rekordman Žďákovský most má k hladině orlické přehrady zhruba padesát metrů, k jejímu dnu devadesát.
„Zhotovitel mostu je vysoutěžený, probíhá hodnocení nabídek,“ řekl Novinkám Michal Bárta, vedoucí úseku výstavby na plzeňském Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Předpokládáme, že do konce dubna podepíšeme smlouvu s vybraným uchazečem,“ doplnil Bárta.
Do tendru se přihlásilo pět zájemců, generální ředitel ŘSD Radek Mátl na síti X oznámil, že cenově nejvýhodnější nabídku - 571 milionů korun bez DPH - podalo sdružení firem Stavby mostů, EUROVIA CZ a SAGASTA. Ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol připomněl, že odhadní cena činila 530 milionů.
Západní Čechy čeká řada silničních oprav. Kolony hrozí třeba v Plzni nebo u Domažlic
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/nO1SBfAluiD9J7zWzCL32MD/fc14/opravy-rsd-plzen.jpeg?fl=cro,0,2,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Most vznikne metodou Design and Build. „Zhotovitel jej musí do tři let od podpisu smlouvy vyprojektovat i postavit,“ vysvětlil Blabol.
„Přepokládáme, že letos budou projektovat a připraví přístupové komunikace k místům, kde vyrostou mostní opěry - ty by mohli začít stavět na jaře 2026,“ upřesnil Blabol. Na železobetonovou konstrukci je již vydané stavební povolení.
Termín: rok 2028
Zároveň probíhá výběrové řízení na zhotovitele zbytku obchvatu Plas, tedy na 5,5 kilometru nové dvouproudové silnice odhadem za 1,5 miliardy korun - ta ve směru od Plzně začne před serpentinami, po nichž se nyní sjíždí do centra třítisícového městečka, a skončí před Hadačkou.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiDshGGiZCQkkeE/ebf9/rsd-plasy.jpeg?fl=cro,0,0,1009,591%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Obchvat Plas
„Na konci února máme termín odevzdání nabídek, smlouva by se mohla uzavírat v dubnu nebo květnu,“ uvedl Bárta.
Není spěch. Zatímco vybudování mostu má trvat tři roky, stavba přilehlé silnice o rok méně. „Budeme se snažit obě akce sladit tak, aby skončily stejně,“ sdělil Blabol a dodal: „Kompletně hotovo by mělo být v polovině roku 2028.“
Pak si Plasy, přes které teď jezdí na deset tisíc aut denně, konečně oddychnou. „Místní na obchvat čekají už řadu let,“ řekla Novinkám už dříve starostka Eva Kantor Pořádková (Nezávislí pro Plasko).
Dočkají se i Přeštice
Podobně je na tom zatím další město na Plzeňsku, sedmitisícové Přeštice na frekventovaném tahu z Plzně do Klatov. A i tady se konečně schyluje ke stavbě obchvatu. Jak v úterý 4. února informoval Mátl na síti X, přes pět kilometrů nové dvouproudové silnice postaví za 788 milionů sdružení firem VALCANO, Duna Aszfalt a Silnice Klatovy. Stavební povolení je vydané.
„Zahájení realizace stavby plánujeme v březnu,“ uvedl Mátl.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiDhBr0fhCQkdtY/3063/rsd-prestice.jpeg?fl=cro,0,0,1445,891%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Obchvat Přeštic
A hned od počátku se firmy budou mít co ohánět. Podle Blabola je totiž kvůli stavbě dvou mostů přes železnici už domluvená výluka.
„Potrvá do začátku července do konce října a je zásadní, aby během ní zhotovitel zvládl obě přemostění. Kdyby se to nepovedlo, máme tady vážný problém,“ upozornil Blabol.
Po komunikaci vedené západně od Přeštic by se mohli první řidiči projet koncem příštího roku.
Práce na dálnici D35 u Hrušové pokračují i v mrazivém počasí
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kPWjrHre77D9JB9TWCJARxK/fc40.jpeg?fl=cro,0,197,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)