Hlavní obsah

Největší odpočívka v Česku na D5 u Rozvadova bude pro pět set kamionů

3:48
3:48

Poslechněte si tento článek

Rozvadov

U našich dálnic schází na dva tisíce odstavných míst pro kamiony. Celou desetinu chybějících kapacit by měla zajistit největší odpočívka v Česku na D5 u Rozvadova. Na jaře zahájené demoliční práce sice nabraly skluz, nicméně konečný termín, rok 2026, stále platí.

Z rozvadovské celnice u dálnice D5 už zbývají jen sutinyVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

A stavba vyjde výrazně laciněji, než na původně předpokládaných 846 milionů korun. „Do výběrového řízení na zhotovitele se přihlásili tři uchazeči, nejnižší nabídková cena byla 647 milionů,“ řekl Novinkám a Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Adam Koloušek. Pod odhady skončil s necelými osmi sty miliony i nejdražší uchazeč. „V současné době probíhá hodnocení nabídek,“ dodal Koloušek.

Přípravná fáze za necelých šestnáct milionů korun odstartovala v březnu, kdy se bagry zakously do první z devíti budov někdejší celnice. Podle tehdejších proklamací měly být stavby z devadesátých let srovnány se zemí už v létě, což ale tak úplně neplatí.

„Demoliční práce se zpozdily,“ připustil Koloušek. „Důvodem jsou nesrovnalosti v původní projektové dokumentaci jednotlivých objektů, neodpovídala skutečnému stavu,“ vysvětlil. Většina baráků je už nicméně zbořených. „Chybí ještě dokončení demolice největší budovy na levé straně dálnice. Jinak probíhají práce na odklízení sutin a přípravě prostoru pro plánovanou výstavbu,“ upřesnil Koloušek.

Plzeň zatrhla parkování kamionů v ulicích

Domácí

Stavební povolení už je vydané. „Se zprovoznění rekonstruované odpočívky se počítá v druhé polovině roku 2026,“ připomněl Koloušek.

Vizitka na hranici

Po obou stranách dálnice u hranice s Německem pak bude moci naráz zaparkovat celkem 509 kamionů, doposud jich nebylo ani tři sta. A k tomu 220 osobáků, dvanáct autobusů. Větší prostor dostanou nákladní i osobní vozy na levé straně autostrády, tedy ve směru do Česka.

„Celé prostředí bude kulturnější, vždyť jde o místo, kde se vstupuje do České republiky,“ podotkl už v březnu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Foto: ŘSD

Plánek odpočívky u Rozvadova

Odpočívky budou kompletně oplocené. Veškeré stávající obslužné objekty podle Kolouška zůstanou: „Nájemce je již budoval nebo vybuduje s ohledem na navržené řešení. Přibydou stromy, toalety, mobiliář včetně zastřešených posezení. A jsou navržena místa pro osazení rampy na úklid sněhu z návěsů nákladních automobilů.“

Budova bývalého odbavení na levé odpočívce se promění v informační centrum. „Část celního areálu zůstane zachována pro potřeby bezpečnostních složek,“ doplnil Koloušek.

Kritická D1

V Česku je podle Kolouška nyní přibližně 3500 odstavných míst pro kamiony. „Dalších až dva tisíce míst pak v okolí české dálniční sítě chybí,“ upozornil Koloušek. Tento údaj potvrdil Martin Felix, tiskový mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia: „Vidíme to stejně. A jsme rádi za každé nové místo. V případě Rozvadova se vzhledem k poloze na hranici zvýšená kapacita určitě využije, ale odstávky chybějí na pražském okruhu, na D8 a nejkritičtější situace je na D1.“

Tam by podle Ředitelství silnic a dálnic měly už příští rok přibýt odstavné plochy pro kamiony na odpočívkách Speřice, Mikulášov, Velké Meziříčí a Klimkovice.

Na D1 vznikne víc odstavných míst

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám