Článek
„Zatím je to víceméně v mojí hlavě,“ řekl Novinkám náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN). Místo je vytipované - lokalita U Zvonu, kousek od náměstí. Kdysi tady stával činžák, který padl za oběť povodním v roce 2002. Místo něj tu teď rostou platany. Galerie, o níž se tady uvažovalo, bude jinde, trojúhelníkový plac obtočený tramvajovými kolejemi na pokraji sadového okruhu nyní moc reprezentativně nevypadá.

Srpen 2002. Je krátce po katastrofální povodni a právě odstřelili poškozený činžák v lokalitě U Zvonu.
„Myslím, že by tam ta expozice patřila. Mohla by být věnovaná vynálezci Františku Křižíkovi, který tady působil a měl tu svou dílnu,“ podotkl Tolar. Firma „českého Edisona“ dodala k inkriminované tramvaji elektrickou výzbroj, dřevěnou karoserii vyrobila továrna Václava Brožíka. „Myslím, že se jedná o realizovatelnou věc. A snažím se pro ni získat ostatní,“ konstatoval Tolar.

Tak to vypadá U Zvonu nyní.
Primátor Roman Zarzycký (ANO) by byl pro: „Je to na debatu, nicméně já to určitě podporuji. Žádné finance na tento účel však zatím vyčleněné nejsou, budeme hledat možnosti v rozpočtu.“
Pochopení i skepse
Památkáři si vystavení vozu č. 18, který do plzeňských ulic vyjel poprvé už v roce 1899, představit umí. „Ovšem pokud bude mít expozice odpovídající parametry,“ uvedl Josef Kuželka, vedoucí odboru památkové péče krajského úřadu.
„Teď tramvaj stojí ve vozovně a má tam optimální podmínky. Jenže k ní nemůže veřejnost, což je škoda. Prezentace je žádoucí, i proto může tramvaj při významných příležitostech jezdit venku,“ připomněl Kuželka.

Křižíkova tramvaj se projíždí po městě při výjimečných příležitostech, třeba při květnových Slavnostech svobody.
Dopraváci to vidí skepticky. „Zatím vůbec nevíme, jak by měla expozice vypadat,“ poznamenal technik Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Trnka. „Musela by se vyřešit řada technických detailů, jako je klimatizace, ventilace, regulace vlhkosti, odstínění od slunečního záření, instalace troleje i koleje, po níž by tramvaj mohla zajíždět a vyjíždět. Navíc je to v záplavové zóně,“ upozornil Trnka.
Seznamu prestižních památek nově vévodí Křižíkova tramvaj, plzeňská radnice i poběžovický zámek

Podle něj by bylo vhodnější alternativou vystavit tramvaj stejného typu i stáří, která je však nepojízdná, předělaná na vlečný vůz, tedy bez stanoviště řidiče. „Jde o vůz číslo devět. Máme jej v depozitáři na Karlově. A musel by se upravit do vystavovatelného stavu,“ dodal Trnka.
Rok bez Křižíka
S Křižíkem na kolejích se Plzeňáci letos uvidí zřejmě jen na květnových Slavnostech svobody. Pak jej čeká po třiceti letech první větší oprava za zhruba deset milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace od ministerstva kultury. „Nyní budeme vypisovat výběrové řízení na zhotovitele,“ sdělil Trnka. „Práce snad začnou ještě toto pololetí a potrvají minimálně rok,“ odhadl Trnka.
Některé součásti bude nutné nově odlít na zakázku, repase čeká dřevěné prvky. „Bude nutné opravit také třeba ložiska, uložení náprav, vyměnit část kabelů,“ doplnil Trnka.
Katovu svatbu přebila vyváženost. Plzeň představila návrhy na proměnu náměstí
