Článek
U turisticky atraktivní dráhy z Plzně na Šumavu teď končí troleje v Klatovech, na dalších devětačtyřiceti kilometrech do Železné Rudy a Alžbětína na hranici s Německem jezdí motorové soupravy.
„Na elektrizaci tohoto úseku chceme začít pracovat koncem roku 2026, termínem dokončení je rok 2027 nebo 2028,“ řekl Novinkám Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele Správy železnic. Termín je to poměrně šibeniční, zatím je hotový první stupeň dokumentace.
„Budeme se to snažit stihnout. Asi největším technickým oříškem bude umístění troleje do špičáckého tunelu,“ podotkl Nejezchleb s tím, že celkové náklady přesáhnou miliardu. Bude nutné doplnit sloupy trakčního vedení, natáhnout trolej a vybudovat příslušná technická zařízení.
Co to přinese cestujícím? „Zrychlení spojení z Plzně, úsporu času až deset minut. A více přímých vlaků,“ sdělil Pavel Purkart ze společnosti Poved, která pro plzeňské hejtmanství organizuje veřejnou dopravu.
Zmíněných deset minut, a bývá to i víc, vlaky ztrácejí přepřaháním v Klatovech. Třeba rychlíky odtud tahají na Šumavu letité dieselové lokomotivy přezdívané Brejlovec. „Z Plzně až do Železné Rudy a zpět jezdí pravidelně jen dva páry rychlíkových spojů denně, po elektrizaci trati jich bude pět nebo šest,“ doplnil Purkart.
Rychlejší vlaky
Už v polovině tohoto roku odstartuje modernizace frekventované trati z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem. Správa železnic nyní hledá zhotovitele rekonstrukce a elektrizace pro první úsek - z krajské metropole do Nýřan.
„Práce potrvají dva roky,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na více než dvanácti kilometrech pak zrychlí příměstské soupravy z devadesátky na stovku, stanice Vejprnice, Tlučná a Nýřany dostanou komfortnější nástupiště, kde bude bezbariérový příchod k vlakům.
„Vyšší bezpečnost provozu zajistí nejen evropský zabezpečovací systém ETCS, ale i zrušení jednoho přejezdu a jednoho přechodu, který nahradí podchod,“ upřesnil Gavenda. „Zlepší se rovněž obsluha kontejnerového terminálu v Nýřanech, prodloužení stanic umožní provoz nákladních vlaků i o délce sedm set čtyřicet metrů,“ dodal. Pětiapůlmiliardovou investici podpoří evropská dotace.
Dojde i na lokálku
Po elektrizaci hlavní trati Plzeň-Nýřany počítají železničáři i s protažením trolejí na navazující lokálku z Nýřan do dvoutisícového městečka Heřmanova Huť. Tam by mohlo být hotovo snad v roce 2027.
„Z Plzně do Heřmanovy Huti pak budou přes Nýřany jezdit přímé spoje, stávající soupravy totiž nahradí svižnější elektrické,“ doplnil Purkart. Nyní míří v obou směrech během pracovních dní šestnáct párů vlaků, výhledově jich má být až dvakrát tolik. Ve špičkách by dokonce mohly jezdit každou půl hodinu.