Hlavní obsah

Z cesty, letí blériot. Pilot připomněl 115 let od prvního vzletu

4:40
4:40

Poslechněte si tento článek

Kunětice

Když se první český aviatik Jan Kašpar učil létat s letounem Blériot, který si pořídil ve Francii, stála mu prý v cestě kráva, a protože se jí potřeboval vyhnout, naučil se s letounem zatáčet. I v pátek dopoledne se těsně po vzletu pod blériotem pilotovaným Janem Rudzinským prohnala srna. Možná náhoda, možná další připomínka letu blériota, který Kašpar uskutečnil 16. dubna 1910.

Blériot vzlétl v KuněticíchVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Vzletu po 115 letech nepřálo počasí. Pršelo a v době letu foukal na letišti v Kuněticích u Pardubic poryvový vítr. Jan Rudzinskyj, člen akrobatické skupiny The Flying Bulls Aerobatic Team, si na ranveji dal dva pokusy na vzlet. A od počátku bylo jasné, že plánovaný let v romantických kulisách hradu Kunětická hora nebude možný. A tak došlo jen na letový skok, jak říkají piloti krátkému vzletu.

„Chtěl jsem druhý let víc zvednout, ale přišel takový poryv, že jsem si to rychle rozmyslel. V jednu chvíli to vypadalo nadějně, v druhé jsem to zachraňoval a byl jsem rád, že jsem to dostal bezpečně na zem,“ řekl Rudzinskyj.

Když se dá toto letadlo do pohybu, je pilot pasažérem, který jen čeká, až se kormidla chytnou a letadlo začne reagovat.

Foto: Michal Šula, Novinky

Letadlo Blériot vzlétlo na výročí 115 let letu Jana Kašpara.

„Je to velká čest toto éro lítat, ale chce to podmínky, které nebyly,“ řekl těsně po doletu Rudzinskyj.

Replika Kašparova blériota je velmi přesná. Stavitel Václav Vondrášek vycházel z dokumentace a fotografií blériota vystaveného v Národním technickém muzeu. Pořadatelům Aviatické pouti nabídl do jejich letky hned dva. Oba stroje dokončil v roce 2010. Následně začal pracovat na jiných projektech a blérioty uložil do depozitu.

„Naší prioritou byl letoun typ JK, tedy typ, který si Jan Kašpar navrhl a postavil. Současně to byl typ, s nímž uskutečnil 13. května 1911 svůj památný přelet z Pardubic do Prahy. Právě v této přeletové podobě je i naše replika,“ řekl Rudzinskyj.

Foto: Michal Šula, Novinky

Pilot Jan Rudzinskyj jako letec Jan Kašpar na letišti pod Kunětickou horou

K němu získali pořadatelé Aviatické pouti i repliku letounu Blériot XI, tedy typu, se kterým Kašpar uskutečnil své první lety.

„Mít repliky obou strojů českého průkopníka aviatiky pro nás byla výzva. Dnes můžete oba stroje vidět v Expozici pardubického letectví umístěné na letišti v Kuněticích,“ řekl předseda Sdružení Aviatické pouti Josef Piňos.

Stroje zpočátku nebyly letuschopné. Jeden z nich se podařilo po roce zprovoznit. A ten měl v pátek svou velkou premiéru.

Foto: Michal Šula, Novinky

Testování blériota před vzletem

„Je to ten typ, s nímž na vojenském cvičišti, v místech dnešního pardubického sídliště Dukla, uskutečnil Jan Kašpar v sobotu 16. dubna 1910 před polednem první řízený let v délce asi dvou kilometrů. Jednalo se o první řízený motorový let českého letce v Čechách a významný okamžik zrodu českého letectví,“ řekl letecký publicista Petr Kolmann.

Pilot Jan Rudzinskyj nyní spřádá plány na to pokusit se s blériotem uskutečnit slavný Kašparův let z Pardubic do Velké Chuchle.

„Musíme něco udělat s tím motorem, tento blériot je schopen bezpečného předvedení na leteckém dnu, jenže do Prahy s tím letět nemůžu. Ale je to jeden z mých leteckých snů se o to pokusit,“ řekl pilot.

Dne 16. dubna 2010 tento let uskutečnil na letounu Blériot XI. již zesnulý letec Petr Mára.

Foto: Michal Šula, Novinky

Automechanici vytáhli letoun z hangáru, pak následovala nezbytná kontrola.

Motor bude muset být silnější. Nyní je v letounu motor Laurin a Klement, protože originál motoru z blériota se sehnat nedá.

„Zatím to létá obstojně, když je ale poryvové počasí, tak je jak plachetnice a nepomůže silný motor, křídlo má hloubku skoro dva metry, kormidla jsou málo účinná. Když jsem dostal větrný poryv, musel jsem čekat, až se můj kontra zásah chytne,“ popisoval Rudzinskyj, který se strojem nelétá do výšky nad 100 metrů.

Blériot může letět maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině, v 65 kilometrech za hodinu vzlétá. Současná palivová nádrž pokryje dvacetiminutový let s bezpečnou rezervou.

Veřejnost se s replikou Kašparova stroje bude moci seznámit na letošní Aviatické pouti, která se uskuteční na letišti v Pardubicích 7. a 8. června.

Související témata:

Výběr článků

Načítám