Článek
Poslední nerozestavěný úsek dálnice D35 v Pardubickém kraji se v pondělí překlopil do kolonky počátek stavby. „Dlouho jsme hledali cestu, abychom tuto veledůležitou část D35 prosadili. Bylo jasné, že nemůže vést Litomyšlí. Chtěli jsme takovou trasu, která nebude mít dopad na své okolí, a podařilo se. Je to signál k tomu, že když se chce a je vůle, tak se dá domluvit. A tady tomu tak bylo,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Nutno říct, že cestu k domluvě prošlápl právě on. Osobně jezdil se všemi stranami jednat. Za měsíc to budou čtyři roky, co podepsal memorandum o spolupráci se starosty obcí a občanských sdružení o podobě dálnice u Litomyšle.
Cena stavby obchvatu Litomyšle, která vzešla z výběrového řízení, je 2,8 miliardy korun bez DPH, větší část uhradí Evropská unie.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiyaoUp5CTlNDw/cfd1/dalnice-d35-mapa.jpeg?fl=cro,0,0,4000,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Rozpracované úseky dálnice D35
„Jsem moc rád, že vlastníci pozemků, zástupci občanských sdružení, obcí a města Litomyšl nakonec potlačili své zájmy ve prospěch veřejného zájmu, aby se mohl obchvat postavit. Za poslední roky se výrazně zrychlila příprava všech zbývajících úseků D35. Díky tomu bude D35 hotová do pěti let a stane se alternativou k přetížené D1,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Trasa, která obejde Litomyšl, bude mít sedm mostů na dálnici a stejný počet nad ní. Klíčová bude mimoúrovňová křižovatka u Janova. ŘSD na některých svých stavbách může vyplatit mimořádnou prémii v řádech milionů korun za předčasné dokončení stavby.
„Uvidíme, jestli by se zhotoviteli podařilo ukončit stavbu koncem roku 2026, to by bylo výrazné zkrácení. Ale je to jednak předčasné, navíc termín zhotovení je myslím relativně napjatý,“ řekl Mátl.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiyaoUp3CTlQC4/6100/dalnice-d35.jpeg?fl=cro,0,0,4000,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Poklepání na základní kámen proběhlo v Janově.
Úsek kolem Litomyšle patřil od počátku mezi problematické. Roky se politici Pardubického kraje dohadovali, jestli zde zvolí jižní variantu D35, která půjde Orlickoústeckem, nebo jižní, která stočí dálnici na Svitavsko. Od první kopcovité nakonec ustoupili.
Jenže na Litomyšlsku se našli houževnatí soupeři, jednak v podobě zemědělce Jana Vaňouse, který s rodinou hospodařil na pozemcích u Bohuňovic. Ten o své pozemky bojoval s ŘSD dlouhých sedmnáct let a soudy mu dávaly za pravdu. Když začalo být reálné vyvlastnění, pozemky prodal a s rodinou se z kraje odstěhoval.
Také spolek Živé Kornice (osada u Litomyšle) a obce u Litomyšle se bránily původní podobě dálnice u Litomyšle. V roce 2021 s nimi však vstoupil do diskuze šéf ŘSD Radek Mátl. Výsledkem bylo memorandum a oboustranné ústupky, které daly dálnici D35 zelenou.
Letos stavbaři dokončí část D35 mezi Janovem a Opatovcem a také mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiyaoUp6CTlSZk/4473/dalnice-d35.jpeg?fl=cro,0,0,2728,1961%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Obchvat Litomyšle
Práce na dálnici D35 u Hrušové pokračují i v mrazivém počasí
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kPWjrHre77D9JB9TWCJARxK/fc40.jpeg?fl=cro,0,197,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)