Článek
Železniční nádraží v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. Nyní se, krátce po pardubickém, dočká generální opravy. Koneckonců, poslední výraznější obnovou prošla stanice v České Třebové v 50. letech minulého století.
Stavební dělníci vymění téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťuje propojení nákladní části stanice s hlavní tratí.

Nová lávka propojí železnicí rozdělené části města.
„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Opravou projdou všechna nástupiště, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnova čeká i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště.
„Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Drátěná lávka začne vznikat na přelomu letošního a příštího roku.
Během letošního roku se budou provádět především přípravné práce, jako je kácení stromů a demontáž vybraných kolejí. Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba nové ocelové lávky, která by měla být dokončena v polovině příštího roku. Největší omezení pro cestující přinese modernizace kolejiště osobního nádraží včetně nástupišť a podchodu, která se naplno rozběhne v roce 2028.
To bude přelomový rok. Správa železnic kvůli obnově nádraží omezí regionální vlakové spoje, které začínají a končí v České Třebové, a nahradí je autobusy.
„Za 4. nástupištěm vznikne peron pro dálkovou dopravu, Česká Třebová od ní nebude odříznuta,“ řekl Svoboda. Přál by si, aby v provizorním režimu fungovalo nádraží pouze rok.

Počátkem března se klepalo na kolej, na konci roku 2031 by měla být přeměna dokončena.
„Chceme, aby se největší diskomfort pro cestující dotkl tohoto roku. Zimy jsou čím dál mírnější, takže se dá řada věcí dělat i v zimních měsících,“ uzavřel Svoboda.
Celkové investiční náklady stavby dosahují 19,5 miliardy korun. Příspěvek od Evropské unie pokryje 85 procent způsobilých nákladů. Je to historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Z nádražního skladu kulturním centrem. Přes 100 let stará stavba v Řevnicích prošla důstojnou proměnou
