Hlavní obsah

Rychlejší a levnější výcvik. Armádní piloti budou v Pardubicích cvičit na novém simulátoru L-39 Skyfox

5:38
5:38

Poslechněte si tento článek

Pardubice

Armádní piloti budou v Pardubicích trénovat na simulátoru pro proudová letadla L-39 NG zvaná Skyfox. S výcvikem v novém školicím centru za zhruba 200 milionů korun začnou na konci dubna. V budoucnu má středisko sloužit i pro zácvik pilotů amerických stíhaček F-35, jejichž nákup Česko plánuje. Jak simulátor vypadá a co umí, natáčela kamera Novinek.

Armádní piloti budou cvičit na novém simulátoru L-39 SkyfoxVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

„Je to ‚full mission‘ simulátor, lze na něm nacvičovat všechny postupy jako v reálném letounu,“ řekl novinářům Ivo Gamba ze společnosti VR Group, která zařízení vyvinula a postavila.

Než se pilot vydá na misi do vzduchu ve skutečném stroji z dílen Aero Vodochody, nacvičí si ji nedříve na tomto simulátoru v Centru leteckého výcviku (CLV). „Jedná se o vzlet, přistání, akrobatické prvky, ovládání radaru, mise proti vzdušnému cíli nebo pozemnímu cíli. Ohromně to zefektivní výcvik a zlevní ho,“ uvedl jeden ze školitelů, pilot Tomáš Merta.

„V Centru leteckého výcviku jsme schopní vyškolit až šest pilotů ročně,“ poznamenal Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM Praha, pod nějž CLV spadá. „Na pilota připadá 150 letových hodin, v rámci simulátoru by měl nalétat alespoň 50 hodin,“ dodal.

Foto: Novinky

Pilot Merta v simulátoru letounu

Lepší výcvik armádních pilotů. Pardubické Centrum leteckého výcviku nakoupilo nové letouny Skyfox za dvě miliardy

Domácí

Vyrobit tento typ leteckého simulátoru je brněnská firma schopná za 18 měsíců, celkový vývoj konceptu trval podle Gamby čtyři roky. V hale v pardubickém vojenském prostoru zatím stojí jeden simulační stroj, v případě zájmu o navýšení kapacity je vedle něj připravený volný prostor pro další.

Létání nad Českem

Zařízení se skládá z rozměrné kopule, v ní je reálně vyvedený kokpit letounu L-39 NG (new generation - pozn. red.), jak po hardwarové, tak softwarové stránce, a sférická promítací plocha, jež pilotovi vytváří dojem letu. Nechybí ani zvuky palubních systémů, hluk motoru či hlasová hlášení, které pilot dostává do sluchátek.

„Máme zde také řídicí pult, u kterého sedí operátor, který může být i druhým pilotem. A co je zajímavé na tomto simulačním výcviku, je to, že můžeme velmi věrně propojit pilota, který sedí v simulátoru, s pilotem, který prakticky cvičí ve vzduchu,“ popsal Protiva.

Zařízení promítá na kopuli prostor České republiky ve dne a v noci, včetně hvězdné oblohy. Zobrazení i napodobení celého vzdušného provozu je podle Gamby, který se podílel na vývoji stroje, velmi věrné. „Kdybyste chtěli, můžete se podle hvězd i navigovat,“ potvrdil.

Foto: Novinky

Kopule simulátoru L-39NG Skyfox z výšky

„Simulovat tady můžeme taky roční období a počasí, třeba mlhu. K tomu všemu můžeme nasimulovat létání ve skupině, zároveň můžeme trénovat takzvané emergency – žákovi dáme zvláštní situace za letu, kdy mu něco nefunguje, a on je musí vyřešit,“ popsal druhý pilot a instruktor Ervín Ehm. Jde třeba o případy, kdy přestane fungovat motor nebo se nevysune podvozek.

Kadeti sem budou mířit se zkušenostmi z vrtulových letadel. „Ale to létání na proudovém letadle je úplně něco jiného, a navíc do toho přichází celý navigační systém, displeje, head-up displej, který na vrtulovém stoji není. Je tu úplně jiné rozdělení pozornosti, a to vše se musí naučit,“ vypichuje Ehm, co je podle něj na výcviku nejtěžší.

Profit z F-35 pro české firmy je zatím v nedohlednu

Domácí

Vhodné i pro piloty F-35

Nové simulační středisko stálo téměř 200 milionů Kč, samotný simulátor přišel na desítky milionů korun.

Od roku 2011 je v Pardubicích také Taktické simulační centrum, trénují v něm piloti po základním výcviku. Slouží pro výcvik na proudových letadlech L-39, L-159, JAS-39 Gripen a F-16. Cvičí tam i bojové situace. „Piloti tomu říkají hvězdné války,“ podotkl Ehm.

Foto: Novinky

Pohled na displeje v kokpitu simulátoru

Státní podnik LOM Praha aktuálně modernizuje svůj letový park. Podzvukové letadlo L-39 NG nazývané Skyfox nahrazuje staré albatrosy.

„Přezbrojujeme naši flotilu, ať už se jedná o letouny Skyfox, nebo vrtulové letouny Zlín. Máme dva skyfoxy, v druhé půlce roku nám přiletí další dva. Od dubna je budeme nasazovat do ostrého výcviku,“ řekl ředitel Protiva. S firmou Aero Vodochody má podnik opci ještě na další čtyři letouny.

Foto: Novinky

Letoun L-39 Skyfox na vojenském letišti v CLV

V pardubickém centru trénují z 80 procent čeští vojáci a ve zbylém čase i zahraniční armády, především alianční partneři.

CLV se připravuje také na školení letounů páté generace. Nákup 24 amerických letounů F-35A Lightning II schválila česká vláda předloni. První mají být hotové v roce 2029.

„Nový simulátor je vhodný pro výcvik budoucích pilotů na F-35. Výrobce letounů by nám měl pomoci nastavit pro české piloty nejefektivnější systém leteckého výcviku,“ řekl Protiva.

Reportáž z února 2025: Nové letouny L-39 Skyfox v PardubicíchVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Nákup stíhaček F-35 přehodnocuje už i Kanada. A to jich má část zaplacenou

Amerika

Výběr článků

Načítám