Hlavní obsah

Práce na dálnici D35 u Hrušové pokračují i v mrazivém počasí

3:39
3:39

Poslechněte si tento článek

Hrušová

Zatímco dříve byla zima synonymem pro stavební přestávku, na D35 se staví bez ohledu na to, že se teploty pohybují kolem nuly. Pauza je totiž s ohledem na termíny nemožná. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos otevře řidičům čtyři úseky D35, dva na území Pardubického kraje, po jednom pak na Moravě a v Královéhradeckém kraji.

Foto: Michal Šula, Novinky

Ve čtvrtek 23. ledna proběhly první odstřely v tunelu Homole, kterým povede D35.

Článek

Mrazivé počasí stavebníkům dokonce pomáhá. Na staveništi u Hrušové, kde se od loňského dubna rodí úsek D35 Džbánov-Litomyšl se v totiž netvoří bláto a nános z nečistot se tak nedostane na silnici I/35, z níž těžká nákladní auta najíždějí, aby dodala tuny dalšího kameniva.

„Práce přizpůsobujeme počasí. Děláme konstrukční vrstvy, navážíme kamenivo a naopak vyvážíme materiál ze stavby. To všechno se dá v těchto podmínkách dělat. Při drobných betonážích máme připravená topidla, ale zatím jsme je nevyužili,“ řekl hlavní stavbyvedoucí firmy Budimex Václav Roth.

Součástí techniky je i starý zetor s kulatými kartáči, který bahno ze stavby pravidelně  odstraňuje. Silnice totiž musí zůstat čistá.

Foto: Michal Šula, Novinky

Vysoké napětí pod D35 je nutné přeložit.

Po dálnici D35 ze Džbánova do Litomyšle pojedou řidiči v únoru 2027. Sedmiapůlkilometrový úsek je technicky komplikovaný, asi kilometr za Hrušovou mu totiž v cestě stojí plynovod i stožáry vysokého napětí.

„Museli jsme vytvořit bypass plynovodu, abychom mohli přeložit velmi vysoké napětí. To byl první milník, aby práce mohly pokračovat dál,“ řekl Roth. Od druhé půlky března se stavebníci pustí do přeložky plynovodu, která potrvá do začátku června. Těmito nesilničními pracemi si stavbaři připravují terén pro stavbu mostu, který překlene řeku Loučnou.

Foto: Michal Šula, Novinky

Mezi Cerekvicí nad Loučnou a Hrušovou vzniká D35. Nákladní auta neustále navážejí kamenivo.

„Sanační most přes Loučnou bude třípólový a překlene celé údolí,“ řekl Roth. Za několik měsíců se práce mezi Cerekvicí a Hrušovou dotknou také řidičů. Polská stavební firma Budimex, která D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí pro Ředitelství silnic a dálnic úsek staví, bude muset kvůli bezpečnosti vytvořit silniční bypass na I/35.

„Musíme ho vytvořit, abychom mohli pracovat na konstrukci mostu,“ řekl ředitel Budimexu pro oblast Čechy Adam Barszczynski. Provizorní I/35 bude dlouhá několik set metrů a silničáři s ní počítají v druhé půlce letošního roku.

Práce pokračují i na dalších úsecích D35. V tunelu Homole ve středu po poledni začaly první odstřely materiálu. „Na souběžné silnici I/17 budeme kvůli bezpečnosti zastavovat provoz,“ řekla Romana Šolcová z pardubické pobočky ŘSD.

Letos dostanou řidiči do užívání 4 úseky D35. V Pardubickém kraji se po dálnici svezou z Vysokého Mýta do Džbánova a z Janova do Opatovce. Na Moravě ŘSD otevře část u Olomouce a v Královéhradeckém kraji u Hořic.

Foto: Michal Šula, Novinky

U Vysokého Mýta vzniká obchvat města.

Nedobře to vypadalo s obchvatem Litomyšle, jehož stavba měla začít v lednu. Proti rozhodnutí ale podala rozklad jedna z neúspěšných firem. ŘSD se ale s námitkami rychle vypořádalo, a tak obchvat velké zpoždění nenabere. Stavba v Litomyšli má začít už 10. února.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Dálnice D35 Džbánov - Litomyšl

Související témata:

Výběr článků

Načítám