Hlavní obsah

Pardubická lodní atrakce je zpět. A má tři nové kapitány

3:45
3:45

Poslechněte si tento článek

Pardubice

Tři roky byl pohled z Wonkova mostu směrem ke zdymadlu v Pardubicích smutný. Molo zelo prázdnotou. Nyní se ale populární parník nazvaný podle prvního českého arcibiskupa Arnošta z Pardubic vrací na hladinu a začíná opět vozit návštěvníky.

Loď Arnošt se vrací, dostává nové kapitányVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Lodní plavidlo nemá nové jen vybavení, ale také tři nové kapitány. Ten, který jezdil doposud od roku 2000, předal ve svých třiaosmdesáti letech kormidlo mladším.

„Byla to pro mě srdeční záležitost. Vzpomínám, jak si na Arnoštovi pardubický dětský sbor před zájezdem do Japonska udělal zkoušku. Celou cestu zpívali. Když jsme přistáli, přišli za mnou, jestli bych si s nimi nezazpíval. Protože nezpívám, ale békám rád, trochu jsem jim to kazil,“ řekl bývalý kapitán Václav Polák.

Foto: Stanislava Králová, Právo

Loď Arnošt z Pardubic

U kormidla ho vystřídají tři jeho následovníci. Všichni mají zkušenost s plavbou na velkých kontejnerových lodích v zahraničí.

„Jsme mladí důchodci, kteří nechtějí sedět doma. Od patnácti let jsme na vodě. Vyučili jsme se při Československé labsko-oderské. Od plavčíka po kapitána. Po roce 1989 pracovali v cizině,“ řekl nový kapitán Ludvík Grabica.

Při řízení lodi bývá nepříjemná hlavně mlha a vítr, který na plavidlo vytváří tlak a žene ho stranou.

„Řídil jsem velké lodě o délce 100 až 110 metrů. S velkými loděmi se lépe jezdí, drží směr, je to hlavně tvarem lodi,“ řekl další z kapitánů Rudolf Schmidt.

Foto: Stanislava Králová, Právo

Kapitán Rudolf Schmidt při své při své první plavbě na Arnoštovi z Pardubic

Kormidloval i lodě o délce 135 metrů a šířce 12 metrů. Loď Arnošt je pětkrát kratší, měří 27 metrů, na šířku má 5,4 metru a ponor 0,9 metru.

„Arnošt je špičková loď. Oprava se povedla. Dokáže udělat 12 až 25 kilometrů v hodině. Naplno ale nejezdí, protože pak trpí nafta i břehy,“ poznamenal Grabica.

Kapitánovi bude na lodi k ruce ještě minimálně jeden proškolený lodník.

Parník Arnošt spravuje pardubický dopravní podnik, který také nechal loď za 18 milionů opravit. Vyrobena byla původně v Labských Chrčicích, kde se stavěla od roku 1998 do roku 2000.

„Loď vypadá skoro stejně, ale museli jsme nechat vyměnit část pláště, žebra ve strojovně, nová je elektroinstalace, kompletně opravená je kuchyň,“ řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Na počátku se počítalo s opravou do 10 milionů, podle nové evropské legislativy však loď musí mít vlastní transformátor, čímž cena poskočila.

Foto: Stanislava Králová, Právo

Arnošt z Pardubic se vrátil do svého kotviště. Slouží i jako restaurace

„Zatím máme v tomto období zaplněné víkendové plavby, o prázdninách se uskuteční až tři plavby denně. Zájem je obrovský, tříletá přestávka to jen umocnila. Je mnoho firem, které si zde rezervovaly plavby, dopolední plavbu už si zamluvilo asi dvacet mateřských školek,“ řekl Pelikán.

Arnošt bude brázdit Labe po i proti proudu. Pravidelné plavby jsou do Brozan a Kunětic nebo po proudu do Rosic a Srnojed.

Velmi populární plavba byla do Přelouče, kterou lidé vykoupili za pár hodin. Atraktivní na ní bylo také to, že ji dopravní podnik kombinoval s jízdou historickým autobusem Škoda RTO. Cestující jedou do Přelouče na Arnoštovi a zpátky do Pardubic je sveze historický autobus. Rodinné vstupné se pohybuje od 590 do 750 korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám