Hlavní obsah

Lana největšího zavěšeného mostu v Česku vydrží sto let

4:38
4:38

Poslechněte si tento článek

Pardubice

Poslední provazy lan upnuli stavebníci v úterý do chráničky mostu, který se v Pardubicích klene 135 metrů přes řeku Labe a dalších 122 metrů přes její slepé rameno. Je součástí severovýchodního obchvatu, který se na konci tohoto roku otevře řidičům. Z pylonu vede dvakrát sedm svazků lan, které z mostu dělají nejdelší zavěšený most v České republice.

Největší zavěšený lanový mostVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Most nyní stojí na pomocných podpěrách, které stavebníci časem odstraní. Řezání betonových podpěr na dně Labe ale má svůj čas. Nyní se natahují poslední nosná lana, která budou ve svazcích držet most. Jsou ukrytá v sedmi tubusech, v každém z nich je 150 až 169 lan.

Kdyby se lana natáhla souvisle za sebou, vydala by jejich délka na cestu z Prahy do Brna, měří kolem dvou set kilometrů.

„Most má plánovanou životnost sto let. Lana, která jsou poprvé použita v České republice, mají mimořádnou odolnost proti korozi. Dříve se používala ocelová lana, která se injektovala cementem v trubce, tato metoda ale nedosahuje takové životnosti,“ řekl mostní expert firmy Hochtief CZ Petr Vítek. Lana je možné vyměnit, kdyby byla poškozena třeba vlivem autonehody.

Foto: Stanislava Králová, Právo

Lana, na nichž bude most zavěšený, jsou kompletní.

Ve výšce 60 metrů na vrcholku pylonu nyní pracuje šestice mužů, která dohlíží na to, aby si lana, která se protahují od mostovky nahoru na pylon a přes sedlo zase dolů, dobře sedla. Svazek lan se napíná z obou stran najednou, a to na padesát procent návrhové síly. Stoprocentní natažení bude probíhat v následujících dvou týdnech.

„Po každém napínání se musí most změřit a případné deformace vyhodnotit. Pak se most zvedne z dočasných podpor a ty budou odstraněny,“ řekl Vítek s tím, že následně bude moci dojít k demolici dočasných podpor. Mají takovou konstrukci, aby šly snadno odstranit a na úrovni dna odřezat.

Skládka je minulostí

Stavební firmy už se také vypořádaly s nenadálou skládkou nebezpečného odpadu. Její odstranění stálo 100 milionů korun a zaplatí ji Ředitelství silnic a dálnic jako investor severovýchodního obchvatu Pardubic.

„Skládku jsme odstranili v lednu. Místo je připravené pro stavbu komunikace a zbývá nám dokončit devět mostních objektů. Na jaře zprovozníme světelnou křižovatku s Hradeckou ulicí a během roku instalujeme ještě jednu na Nové Cihelně. V létě dokončíme konstrukční vrstvy hlavní trasy tak, abychom obchvat byl schopni dát řidičům do užívání před koncem letošního roku,“ řekl Stanislav Král z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Stavba 4,2 kilometru dlouhého obchvatu vyjde na 1,44 miliardy korun bez DPH. Podobný problém je před Petrem Dědkem, který chce poblíž stavět obří multifunkční halu a také v místech stavby se nalézá skládka.

Likvidace skládky pod Dědkovou halou spolkne minimálně miliardu, kdo ji zaplatí?

Pardubický kraj

Pro trasu obchvatu Pardubic se dlouho nedařilo vykoupit pozemky pro stavbu. ŘSD získalo všechny až na ty patřící rodině bývalého pardubického hokejisty Stanislava Procházky, která se nedokázala s ŘSD dohodnout.

„Nedomluvili jsme se. Ale je tam rozhodnutí většinového vlastníka, což je ŘSD, a díky tomu se na pozemcích staví. Rodina vlastníků podala na toto rozhodnutí žalobu, zároveň je podán návrh na vyvlastnění. Čekáme na rozhodnutí o vyvlastnění. Podíl pozemků, o který nám šlo, bude předpokládám vyvlastněn. Rodina vlastníka se ale zřejmě bude dál soudit,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Foto: Stanislava Králová, Právo

Jedno z posledních lan přidává stavebník do posledního souboru.

Mátl rovněž uvedl, že finanční požadavky Procházkových byly mimo realitu. Za podíl pozemku chtěli podle Mátla sumu, jakou ŘSD nabídlo majitelům přímých pozemků, jimiž vede obchvat. „Ceny by byly v rozporu se zákonem. I když jsem se chtěl domluvit, tak nemůžu, zakazuje mi to legislativa. A navíc by to bylo nefér vůči ostatním, kteří pozemky prodali. Naše nabídka byla velkorysá a na hraně toho, co nám zákon umožňuje. Přesto nesouhlasili. Jejích výsledná odměna bude daleko nižší, než jsme jim nabídli,“ uzavřel Mátl.

U Pardubic roste nejdelší lanový most v Česku

Ekonomika
Foto: ŘSD

Severovýchodní obchvat Pardubic

Výběr článků

Načítám