Článek
Trať měla podle původně navrhovaných řešení procházet v až třináct metrů hlubokých a sedmdesát metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem.
Přerovští radní loni v únoru požádali v dopise adresovaném ministru dopravy, Správě železnic a Stavební správě vysokorychlostních tratí, aby při stavbě nové železniční trati nedošlo ke zničení cenných míst v krajině.
„Soustavně jsme poté jednali se Správou železnic i ministerstvem dopravy a trvali na svém stanovisku. Tedy na trase, která by vedla tunelem a byla by pro obyvatele Přerova a jeho místních částí i přírodu vlídnější. Nechtěli jsme připustit, aby toto cenné území bylo zničeno,“ zdůraznil přerovský primátor Petr Vrána (ANO) s tím, že některých jednání se zúčastnila i senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL).
Chceme, aby trať nebyla vidět ani slyšet, trvali na svém v Přibicích

Při jednání koncem letošního února v přerovské místní části Vinary zástupci Správy železnic potvrdili, že se zabývají už pouze městem požadovanou variantou tunelu. S návrhem trasy se mohou lidé seznámit také na veřejném setkání, které se bude konat 27. března od 16 hodin ve velkém sále přerovského Městského domu.
Ke schválení tunelového řešení přispěla také krajinářsko-technická studie, kterou si ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. V ní se mimo jiné uvádí, že občané ve zvýšené míře využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena.
„Každoročně se tu koná celá řada kulturních, sportovních či turistických akcí. Vede tudy hojně navštěvovaná vycházková trasa. Jedná se o naprosto unikátní lokalitu a zničit ji by byla věčná škoda,“ podotkl přerovský radní Jakub Navařík (ODS).

Vedení vysokorychlostní železnice zčásti tunelem má být šetrnější vůči životnímu prostředí.
„Aktuálně je tunel navržen v délce přibližně 500 metrů, vybudován by měl být hloubenou metodou. Umístěn bude v prostoru od krajské komunikace vedoucí do Čekyně směrem k Vinarům. Tato varianta, na rozdíl od zářezů, zachovává rekreační potenciál místa,“ konstatoval vedoucí magistrátního odboru rozvoje města Pavel Gala.
Navíc půl miliardy korun
„Před rokem byla ve hře pouze varianta zářezu, která pro nás byla absolutně neakceptovatelná. Po roce jednání jsme dospěli ke kompromisu. Trať částečně povede tunelem i přesto, že to stavbu prodraží o přibližně půl miliardy,“ poznamenal náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil (ANO).
„Tím to pro nás ale nekončí, čekají nás totiž ještě další jednání a upřesňování detailů. Chceme, aby nová trať zachovala průchodnost lokality, měla co nejmenší dopad na zvěř i přilehlý areál přerovské rokle a byla přijatelná pro obyvatele,“ zdůraznil náměstek.
Správa železnic připravuje v České republice síť pěti vysokorychlostních tratí. V okolí Přerova je plánována trasa Praha – Brno – Ostrava, která je v úseku Brno – Ostrava rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava).
Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou projíždět rychlostí až 320 kilometrů v hodině a výrazně tak ušetří čas při cestách po České republice i jinam do Evropy. Páteřní síť má propojit celou republiku, odlehčit stávajícím tratím a umožnit rozvoj regionální dopravy.
U Přerova trasa prochází mezi místními částmi Čekyně a Vinary, kde je vedena okolo zahrádkářské kolonie, kolem závodiště přerovské rokle a následně se odklání směrem na Olomouc.
Kupka: Výstavba prvního úseku vysokorychlostních tratí začne příští rok
