Článek
„S největší pravděpodobností se jedná o důsledek dešťových srážek, které usnadnily prosakování benzenu do podzemních vod a urychlily jeho migraci. Takto vysoké hodnoty již mohou bezprostředně ohrozit vodní organismy, úhyn ryb však zatím nebyl zaznamenán,“ informovala Novinky v úterý mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká.
Benzen je na ohrožené vodní nádrži zachytáván pomocí sorpčních hadů a norných stěn. Dnes byly zahájeny práce na dalším opatření spočívajícím v oddělení místa kontaminace od vodní nádrže pomocí takzvaných larsenových stěn v délce cca 210 metrů.

Požár vlakové cisterny v Hustopečích nad BečvouVideo: HZS SŽ
„Tato fyzická bariéra, která bude umístěna až do hloubky sedmi metrů, by měla omezit mísení vod z vodní nádrže s podzemními vodami kontaminovanými benzenem,“ uvedla mluvčí.
Vzorky povrchových vod jsou odebírány každý den a vyhodnocovány laboratoří Povodí Moravy. „V řece Bečvě jsou koncentrace benzenu stále hluboko pod limitem,“ podotkla Loužecká.

Zásah hasičů v Hustopečích nad Bečvou
Vlak, který v 17 cisternách převážel 1020 tun benzenu z chemičky DEZA, z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou víc než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Z havarovaných cisteren se podařilo hasičům zachytit 360 tun látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nezachvátil. Zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Část při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo do půdy.
Kontaminovanou vodu v Hustopečích jímají jámy, v teple se benzen odpařuje
