Hlavní obsah

Opatření v Hustopečích fungují, sanace ale mohou trvat až dva roky. Situaci může zhoršit déšť

4:55
4:55

Poslechněte si tento článek

Množství benzenu v podzemních vodách v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se snižuje. Těkavou látku odborníci odčerpávají ze sondážních jam, vyhloubeno jich je už 20, přilehlé jezero pak chrání norná stěna. Sanační opatření fungují a riziko nehrozí ani v ovzduší.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Likvidace následků havárie v Hustopečích nad Bečvou

Článek

„Mám mírně optimistickou zprávu, ke čtvrtečnímu ránu jsou měření o trochu nižší než ve středu. Stále jsme v limitu, jde o 0,67 miligramu. Limit, který se týká nebezpečnosti vůči rybám, je 3,5 miligramu. Jsme tak stále řádově níže, než je kritická mez. Z tohoto pohledu se zatím zdá, že ta opatření, která tady byla provedena, tedy odčerpávání toxického benzenu, který se mísí s podzemní vodou, jsou funkční,“ řekl novinářům v Hustopečích ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

„Nahrává nám nynější počasí. V případě dešťů, které meteorologové předpovídají na příští týden, se ale situace může dramaticky zhoršit,“ upozornil generální ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček s tím, že důležitá je rychlost při odstraňování následků havárie. Jak dlouho budou sanační opatření trvat, si netroufl odhadnout.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Likvidace následků havárie v Hustopečích nad Bečvou

„Mluvit o nějakém termínu je předčasné. Aby mohla začít sanace, musí být prvně pryč cisterny,“ zdůraznil Hladík. Po odčerpání cisteren bude, jak dodal, následovat odvětrání, teprve poté budou moci odborníci přistoupit k likvidaci. V další fázi po likvidaci poškozených a po mohutném požáru zdeformovaných cisteren, které se budou na místě rozstřihávat, se pak přistoupí k odtěžování kolejového svršku a kontaminované zeminy.

Samotná sanace by mohla zabrat až dva roky, jak odhaduje Petr Mothejl ze společnosti Dekonta, jež byla pověřena likvidací následků havárie. Mothejl, podobně jako Hladík a Bejček, uvedl, že aktuální opatření fungují a koncentrace benzenu se postupně snižuje.

Ze 17 cisteren naplněných 1020 tunami toxického benzenu, které v pátek havarovaly a většinu z nich vzápětí zachvátil požár nedaleko nádraží v Hustopečích, se podařilo hasičům zachytit 360 tun této toxické látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se jim podařilo přečerpat.

„Nyní odčerpáváme poslední cisternu. Vše provádíme stále v protichemických přetlakových oblecích. Zároveň se připravujeme na další fázi. Ve čtvrtek sem přijela lokomotiva, která má parní generátor. Budeme likvidovat zbytky benzenu z jednotlivých cisteren, protože ty jsou potencionálním rizikem pro manipulaci s nimi. Páry se totiž odpařují a vytváří výbušnou koncentraci uvnitř vozů. Musíme to zajistit tak, aby se s cisternami dalo bezpečně manipulovat,“ uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje Karel Kolařík.

Foto: HZS SŽ

Požár vlaku v Hustopečích nad Bečvou

„Při hrůze, která tady nastala, musím říct, že je štěstí, že se havárie stala na tom konkrétním místě. Kdyby k ní došlo někde ve městě, nebo kdyby proti jel osobní vlak, bavili bychom se o úplně jiných, tragických následcích,“ dodal.

Podobná havárie nebyla za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována. „Postupy, které při její likvidaci a odstraňování následků provádíme, prakticky vymýšlíme za pochodu. Zkušenosti s tím žádné nemáme,“ konstatoval Bejček. „Jde proto v podstatě o unikátní věci, které budou v rámci sdílení využity i v jiných evropských zemích,“ doplnil Hladík.

Foto: HZS OLK

Hasiči musejí při přečerpávání benzenu používat ochranné prostředky

Škody, které havárie způsobila, byly zatím odhadnuty na asi 225 milionů korun. O tom, kdo je zaplatí, ministr spekulovat nechtěl. „Musíme nyní počkat, až policie vše vyšetří a odhalí viníka,“ prohlásil bez dalších podrobností. Sdílnější v tomto směru nebyl ani generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „S policií a drážní inspekcí jsme se dohodli, že nyní nebudeme poskytovat informace o tom, čí je to vina a za kým půjdou náklady. Počkáme, až dojde k rozboru rychloměrného proužku, z něhož vyplyne vůbec, za jakých podmínek vlak na nádraží v Hustopečích vjel,“ řekl Svoboda.

Kdy dojde k obnovení provozu vlaků na železniční trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí, se podle něj bude odvíjet od hloubky kontaminace kolejového svršku a spodku. „Může jít o týdny, ale i měsíce, pokud by byl benzen zachycen až v hlubokých vrstvách,“ prohlásil generální ředitel.

Benzen uniklý z cisteren v Hustopečích zasáhl i podzemní vody

Olomoucký kraj
Související témata:
Hustopeče nad Bečvou

Výběr článků

Načítám