Článek
Projekt VRT mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem se nazývá Moravská brána, Správa železnic jej rozdělila na dvě stavby: Moravská brána I a II. „Za obě stavby se výkupy budou týkat přibližně tisíce vlastníků pozemků, co do plochy jde v součtu o zhruba čtrnáct set hektarů,“ sdělil Novinkám mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda a potvrdil, že cenu za pozemky odhadují okolo tří miliard korun.
„Po určení obvyklé ceny pozemku na základě znaleckého posudku se stanoví jeho výkupní cena. U zemědělské půdy, lesů a dalších nestavebních pozemků se podle liniového zákona vypočítá výkupní cena jako osminásobek obvyklé ceny, zatímco u stavebních pozemků je to jedenapůlnásobek,“ informoval.
Hrnky vám kvůli vysokorychlostní železnici padat nebudou, ujistila SŽ obyvatele u Prahy
Největší rozsah výkupů, asi 100 hektarů, plánuje stát v katastru Velkých Albrechtic na Novojičínsku. „Ta plocha výkupu je velká,“ přiznal starosta Velkých Albrechtic Miroslav Chudják (Nezávislí 2022). Upozornil, že VRT je navržena za dálnicí, nepovede přímo obydlenou částí obce, což ale neznamená, že by neměla na život v obci velký vliv. „Pozemky nechtějí jen na stavbu trati, ale počítá se například s vybudováním překladiště v našem katastru, které bude sloužit po dobu stavby,“ poukázal starosta.
Ten uvedl, že Správa železnic už s obcí o výkupech vyjednává. „Poslali nám nástřel, kolik by chtěli vykoupit od obce. Byl to spíše dotaz, jakým způsobem chceme ty pozemky vypořádávat. My jsme se na radě dohodli, že budeme chtít náhradní pozemky, než abychom prodávali,“ prozradil.
Kupka: Výstavba prvního úseku vysokorychlostních tratí začne příští rok
Podle Gavendy bude Správa železnic vykupovat velkou část pozemků také v místní části Hranice, Drahotuších, Hladkých Životicích na Novojičínsku nebo Bělotíně na Přerovsku. „Majitelům pozemků, které bude nutné kvůli výstavbě VRT vykoupit, jsme už rozeslali dopisy s informacemi o záměru. Jejich součástí je i dotazník, jehož cílem je zjistit vůli vlastníků k prodeji,“ vysvětlil ředitel Stavební správy VRT Správy železnic Jakub Bazgier.
Hledají pomocníka i projektanta
Správa železnic nyní hledá firmu, která výkupy pozemků pro stavbu VRT Moravská brána provede. „Výkupy mají být hotové nejpozději do zahájení vlastní stavby obou úseků, to se předpokládá v roce 2028,“ nastínil mluvčí Správy železnic s tím, že výkupy by mohly začít už příští rok na jaře, pokud VRT Moravská brána získá do té doby kladné stanovisko EIA. Teprve poté bude možné stanovit přesné zábory a určit konkrétní rozsah pozemků.
„Pro nedobrovolné výkupy neboli vyvlastnění potřebných pozemků je nutné pravomocné povolení záměru na tuto liniovou stavbu. To se předpokládá v roce 2026,“ poukázal Gavenda.
Kromě firmy, která vykoupí pro stát pozemky nutné pro stavbu VRT od Přerova až do Ostravy, hledá Správa železnic i projektanta pro další část VRT vedoucí od Ostravy až k hranicím s Polskem. Zahájení projektových prací pro úsek VRT Slezsko předpokládá Správa železnic v polovině příštího roku. Součástí projektu bude i zkapacitnění stávajícího železničního koridoru mezi Ostravou hlavním nádražím a Bohumínem.
O vysokorychlostních tratích v Česku se uvažuje od 80. let minulého století, už tehdy se plánovalo, že by po nich vlaky měly jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Později začal stát připravovat výstavbu VRT pro vlaky s nižšími rychlostmi na trasách Praha–Brno, Brno–Břeclav, Brno–Přerov–Ostrava a Praha–Litoměřice–Drážďany. Ani jedna se ale dosud reálně nestaví. Přitom například mezi Brnem a Přerovem se mělo začít stavět už před dvěma lety. Aktuálně by výstavba prvního úseku VRT mezi Brnem a Přerovem měla začít už příští rok, v roce 2026 by pak měly být zahájeny práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví.