Článek
„Riskují, protože pokuta patnáct set korun je směšná,“ uvedla starostka Ostravice, jejíž obyvatele projíždějící kamiony trápí už léta, Pavla Stankayová (KDU-ČSL a nestraníci). Důvodem k porušování je zkrácení trasy a úspora na mýtném.
Podle senátorky a starostky Frýdlantu nad Ostravicí Heleny Pešatové (PRO Frýdlant) by řady šoférů porušujících zákaz ubyly, kdyby byly tuzemské pokuty srovnatelné se Slovenskem i Polskem. „U nás je to patnáct set, zatímco na Slovensku účtuje policie osm set a tisíc eur,“ upozornila.
Zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun na silnici I/56 do úseku Ostravice–Bílá platí v obou směrech. Poprvé jej vydal tzv. opatřením obecné povahy Krajský úřad Moravskoslezského kraje v roce 2023 s tím, že kamiony nesměly do úseku vjíždět od 1. prosince 2023 do 31. března 2024. V aktuální zimní sezoně platí zákaz od 1. listopadu do 31. března a ve směru od Frýdku-Místku začíná u odbočky na Čeladnou a Frýdlant nad Ostravicí a končí u křižovatky se silnicí I/35 v Bílé.
„Důvodem zákazu byly časté dopravní komplikace, které těžká nákladní doprava způsobovala. Vzpříčené kamiony v zimě často zastavily na silnici dopravu tak, že nemohla ani projet vozidla integrovaného záchranného systému,“ vysvětlila policejní mluvčí Pavla Jiroušková.
Sdělila, že v průběhu minulé sezony porušilo zákaz vjezdu 800 řidičů a od loňského listopadu do poloviny letošního ledna jich bylo dalších asi 200. „V osmdesáti procentech se jedná o cizince,“ nastínila policejní mluvčí s tím, že sankce je podle zákona stanovena až do výše 1500 korun. „Většina je vyřešena příkazovým blokem na pokutu na místě nezaplacenou,“ podotkla policejní mluvčí.
Policie uzavřela pro kamiony silnici z Ostravice k hranicím se Slovenskem
Na to, že do úseku nesmí vozidla s váhou nad 12 tun vjíždět, upozorňují cedule a tabule už od Frýdku-Místku. Přesto je někteří řidiči ignorují. „Uvádí, že si toho nevšimli, nevěděli nebo jedou dle navigace,“ tlumočila Jiroušková, čím se šoféři hájí, když je na konci Ostravice zastaví policejní hlídka nebo strážníci z nedalekého Frýdlantu nad Ostravicí. Tamní městská policie totiž policistům při kontrole dodržování nařízení na horské silnici vypomáhá, slouží vždy dvě dvanáctihodinové směny za týden.
Až dosud museli policisté či strážníci strávit službu ve voze. Nyní mají nově k dispozici potřebné zázemí v unimobuňce umístěné nedaleko benzinové čerpací stanice.
„Slibujeme si od toho hodně. Doufáme, že se počty řidičů, kteří zákaz porušují, sníží ještě razantněji,“ přeje si starostka Stankayová, která připomněla, že nejen Ostravice, ale i další obce, přes něž silnice I/56 v daném úseku vede, usilovaly o celoroční zákaz kamionů. Ten však na silnici I. třídy nemůže platit.