Hlavní obsah

„Přejezd smrti“ ve Studénce bude zrušen, začíná stavba podjezdu

3:34
3:34

Poslechněte si tento článek

Frekventovaný železniční přejezd ve Studénce na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí, kde před téměř deseti lety došlo k tragické srážce pendolina s kamionem, zmizí. Za dva roky by tu měli řidiči osobních aut využívat nový silniční podjezd, jehož stavbu ve čtvrtek zahájila Správa železnic.

Jak bude vypadat podjezd ve StudénceVideo: Správa železnic

Článek

Přejezd je dlouhodobě vnímán jako rizikový kvůli rušnému provozu a nekázni řidičů aut. „Vlaky zde projíždějí vysokou rychlostí, proto zrušení přejezdu zajistí výrazné zvýšení bezpečnosti,“ uvedl při zahájení stavby ministr dopravy Martin Kupka.

Podjezd bude určen pro osobní auta, záchranné složky, cyklisty a chodce. Součástí projektu je i řada navazujících staveb - vznikne například obslužná silnice pro kamiony.

Podjezd bude dlouhý 26,5 metru a bude mít šířku 12,3 metru. „Díky tomu jej bude možné rozdělit na tři samostatné části pro bezpečný provoz osobních aut, cyklistů i chodců. Stejně koncipované budou i nájezdové rampy z obou stran podjezdu, které budou dlouhé přes 60 metrů,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přejezd smrti ve Studénce uvěznil další kamion. Kolemjdoucí závoru pohotově zvedli

Krimi
Foto: Správa železnic

Vizualizace budoucího podjezdu pod železničním koridorem ve Studénce

Asi největším impulsem k vybudování přejezdu bylo železniční neštěstí z roku 2015, kdy se srazilo pendolino s polským kamionem, jehož řidič nerespektoval výstražnou signalizaci a zůstal pak uvězněn mezi závorami. Zemřeli tři lidé a několik desítek jich bylo zraněno.

Jak pak ukázalo dlouhodobé sledování pomocí kamer, řidičů, kteří nerespektují výstražná světla a vjíždějí na přejezd třeba i po deseti sekundách od spuštění červených světel, je daleko více.

V souvislosti se stavbou podjezdu projde úpravami také několik dalších komunikací přímo ve Studénce. Především se vybuduje nová obslužná komunikace pro kamiony, která bude směřovat od průmyslového areálu ve Studénce přes Butovickou ulici k dálnici D1.

„Práce na této části stavby odstartují letos, po dobu realizace této spojnice bude přejezd fungovat bez omezení. Hlavní stavební práce na samotném podjezdu proběhnou v příštím roce, kdy se železniční přejezd pro silniční dopravu uzavře. Provoz vlaků zůstane po celou dobu výstavby zachovaný, omezená bude jízda po některých kolejích,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Proměna čeká i nedaleký přejezd v ulici R. Tomáška na lokální trati ze Studénky do Bílovce, což si také vyžádá úpravy navazujících silnic.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Práce provedou za 598,5 milionu korun, což je o téměř 270 milionů méně, než byla maximální přípustná nabídka v tendru.

Správa železnic jen v letošním roce posílí bezpečnost na dalších 128 přejezdech, celkové investice v této oblasti dosáhnou 1,6 miliardy korun. „Prostřednictvím kontinuální modernizace přejezdů a také osvětových kampaní se daří snižovat počet nehod na přejezdech. Loni na nich došlo ke 133 střetům, což bylo nejméně za posledních pět let,“ dodal Gavenda.

Drama na přejezdu ve Studénce. Závora uvěznila kamion, tragédii zabránil svědek, jenž ji zvedl

Krimi
Související témata:

Výběr článků

Načítám